Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Danskerne ændrer deres forbrugsvaner efter pandemien og prioriterer i stigende grad oplevelser, rejser og kultur frem for materielle køb, hvilket påvirker detailbranchen.

Hos møbelkæden Boconcept oplever direktør Mikael Kruse Jensen, at danskerne nu overvejer deres forbrug mere nøje.

”Alt hvad vi hører fra vores butikspersonale er, at de nu konkurrerer med oplevelser i lokalområdet og rejser. Det er et nyt game”, siger han til Finans.

Selvom der er en lille fremgang i salget, er der stadig hård konkurrence fra oplevelsesøkonomien.

Møbelkæder som Ilva og detailgiganten Ikea har også tilpasset deres strategier, herunder prisjusteringer, for at fastholde kunder. Samtidig bemærker eksperter, at danskerne hellere vil bruge penge på minder og oplevelser end materielle goder.

Læs hele historien på Finans.dk (kræver login)

Log ind