Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
En af nøglerne til at få flere bælgfrugter som bønner, linser og ærter ind i aftensmaden er den danske, madkulturelle forhistorie, mener Meyers udviklingschef, Jonas Astrup. Det skriver Fødevarewatch.dk.
Siden 2018 har Meyers undersøgt, dyrket, forædlet og solgt bælgfrugter, og i processen med at skabe en ny forretningsgren dukkede gamle tekster frem, der placerer bælgfrugtbaserede retter som hjørnestenen af den daglige kost. En historie, Meyers nu vil trække på for at få aktualisere den gamle spise igen.
”Vi vil skabe, undersøge og være medudviklere af en madkultur, som er rodfæstet i vores egen region. Og vi tror på bønnernes transformerende kraft. De gør noget godt for klimaet, sundheden og for vores nordiske terroir,” fortæller Jonas Astrup, om de bagvedliggende bevæggrunde til at satse på bælgfrugter.
Seneste tal fra en rapport fra Aarhus Universitet fra 2022 viser, vi spiser mellem to og fem gram dagligt, mens Fødevarestyrelsens mål er 100 gram dagligt. Samme rapport viste, at under 10 procent af danskerne spiser bælgfrugter ugentligt, og det forbrug, der er, er båret af unge og byboere.
Læs hele historien på fødevarewatch.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025