Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Dansk turisme er tilbage på vækstsporet efter to udfordrende år. Selvom 2022 var præget af efterdønningerne af corona, krig og stigende priser, rundede turismeforbruget 150 milliarder kroner – de fleste steder i landet er man således over 2019-niveauet, før corona. Det fremgår af VisitDenmarks rapport Turismens økonomiske betydning 2019-2022.
For Bornholm har perioden 2019-2022 resulteret i en fremgang på hele 24 procent, svarende til 800 millioner kroner. Samlet set lå turismeforbruget på Bornholm på 3,9 milliarder kroner i 2022 mod 3,1 milliarder i 2019. Den flotte vækst placerer solskinsøen som nummer tre over kommuner med størst fremgang.
“Tallene er glædelig læsning og et udtryk for, at Bornholm trods sin beskedne størrelse leverer godt ind til dansk turismes positive udvikling. Den særegne natur er i sig selv et trækplaster, men uden investeringer i produktet og i markedsføringen ville vi ikke kunne levere i den grad, som vi ser her. Det er derfor også vigtigt fortsat, at dansk turisme sikres midler, der kan understøtte udviklingen bredt i hele landet,” siger Pernille Kofoed Lydolph, der er direktør i Destination Bornholm.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
AI-voice overtager telefonen i restauranter og hoteller
14-12-2025
-
Madanmelder: Kæder dominerer men bidrager til mangfoldighed
14-12-2025
-
Turistovernatninger steg i oktober og hotellerne trak læsset
14-12-2025
-
Strandhotellet Blokhus bliver en del af Small Danish Hotels
14-12-2025
-
Hooked kæmper mod billigbølgen: “Vi er stadig en niche”
14-12-2025
-
Michelin-restaurant spreder julestemning til byens udsatte
14-12-2025