Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Trods år med turistrekorder og en generel vækst i antallet af ferierende under danske himmelstrøg i 2022 og 2023 er andelen af tomme senge steget mærkbart på landets hoteller. Det skriver Børsen.dk.
Udviklingen er et udtryk for den enorme udvidelse af hotelkapaciteten i Danmark de senere år, som betyder, at efterspørgslen – trods flere gæster – ikke kan matche udbuddet af værelser. Kommerciel direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, hæfter sig imidlertid ikke ved det højere antal tomme senge, men derimod det højere antal besatte.
“Det er jo et underligt paradoks – der kommer flere turister, og antallet af overnatninger stiger, men fordi der er flere værelser nu, oplever flere hoteller et fald i antallet af solgte værelser. Det skyldes, at de mange overnatninger skal fordeles på endnu flere hoteller,” forklarer han, og henviser til, at der i årene efter finanskrisen i 2009 var “en nuludvikling i nye hoteller” indtil 2017, hvor væksten for alvor greb om sig, hvilket nu har vist sig i en såkaldt “ketchupeffekt”, som beskriver en virkning, der først viser resultater sent.
Læs hele historien på børsen.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Small Danish Hotels skifter navn i ny strategisk satsning
16-12-2025
-
12 hotelbyggerier på tegnebrættet i Indre By
16-12-2025
-
International arbejdskraft er blevet afgørende i København
16-12-2025
-
Madklubben skruer ned for ekspansionsplaner og op for fokus på kvalitet
16-12-2025
-
Pokémon Festival i København kan booste sommerturismen i 2026
16-12-2025
-
Dansk turisme er sårbar uden et kriseberedskab
16-12-2025
-
Danske medlemmer af Relais & Châteaux dropper ålen: Vil redde truet art
16-12-2025