Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Siden COVID-19-restriktionerne blev udfaset, og der for alvor kom gang i genopretningen af turismeerhvervet i løbet af foråret sidste år, har mangel på ansatte været en tilbagevendende udfordring. Det skriver Turisme24.dk.

Netop offentliggjorte konjunkturtal fra Danmarks Statistik viser, at det i et vist omfang fortsat var tilfældet i årets sjette måned, da disse peger på, at en del både hoteller og restauranter oplever, at mangel på arbejdskraft er en stopklods for produktionen.

Ni procent af landets hoteller oplever mangel på arbejdskraft som årsag til, at potentiel omsætning går tabt, mens det samme gælder for 37 procent af restauranterne i Danmark. Det er problematisk mener Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør for HORESTA.

“Tallene viser med al tydelighed, at manglen på arbejdskraft har en direkte negativ effekt ude i virksomhederne. For når det ikke er muligt at tiltrække nok personale, rammer virksomhederne et ressourceloft, som begrænser mulighederne for at øge omsætningen, selvom de gerne vil. Det er superærgerligt.”

Ifølge den kommercielle direktør opfordrer HORESTA til, at der iværksættes flere initiativer, som kan bidrage til at sikre, at virksomhederne i hotel- og restaurationsbranchen får mulighed for at rekruttere alle de ansatte, der er behov for i fremtiden.

Læs hele historien på turisme24.dk – kræver login

Log ind