Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Et diskotek har overtrådt markedsføringslovens forbud mod at reklamere med alkohol målrettet børn og unge. Diskoteket har 11 gange fra september 2018 og et år frem reklameret med alkohol i Facebook-begivenheder, der var rettet mod unge under 18 år. Retten i Hillerød har idømt diskoteket en bøde på 110.000 kroner.

Facebook-opslagene reklamerede for fester som eksempelvis beach party, winter wonderland og påskejagt. Opslagene oplyste en aldersgrænse på ned til 15 år eller 9. klasse, og nævnte drinks eller forskellige slags alkohol, som ville indgå i festerne.

Det er tredje gang i år, at virksomheder betaler bøder for at overtræde markedsføringslovens forbud mod at reklamere over for børn og unge med omtale af eller henvisning til alkohol. Forbrugerombudsmanden har taget sagen op efter at have modtaget en klage fra Alkohol & Samfund.

Københavns Kommune risikerer at bremse det byliv borgerne ønsker mere af

77 pct. af københavnerne er tilfredse med udbuddet af restauranter og natteliv i byen, og mere end halvdelen ønsker endnu flere tilbud i deres nærområde. Alligevel lægger Københavns Kommunes nye restaurations- og nattelivsplan 2025 op til mere kontrol og færre muligheder for branchen.

Log ind