Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Den digitale gæsteplatform, DigitalGuest, danner sammen med den internationale miljøcertificering, Green Key, fælles front om at opnå og indfri miljøkrav forbundet med at nedbringe tryksager og papiraffald. Via en digital gæsteplatform kan hoteller nemlig opfylde en lang række af de opstillede 120 Green Key-kriterier, og ved at involvere gæster i at træffe miljøbevidste valg, banes vejen til øget miljøfokus og adfærdsændring blandt både medarbejdere og gæster.
Som et konkret eksempel har man hos Skærbækcentret i Sønderjylland skiftet værelsesmapperne ud med den digitale platform og sparer nu årligt 5,4 tons papir.
”Lige nu er der rigtig meget gang i vækstplanerne igen i hotel- og turismebranchen, og det er nu, at vi har muligheden for at vise, hvad der skal til for at skabe den nødvendige omstilling. Vores mål er at stille en service til rådighed, der sikrer konkrete tiltag hos både hotellet og gæsten - fx at vælge nye håndklæder på værelset til og fra, vælge rengøring til og fra, bestille mad forud, så der spares på indkøb, og vi undgår madspild og meget mere. Digitalisering af drift og gæstekommunikation går hånd i hånd med at sikre flere konkrete tiltag og øget fokus på miljø og ansvarlighed”, siger Christian Markedal, der er CEO og grundlægger af DigitalGuest.
Hos HORESTA og Green Key er der stor opbakning til, at hoteller går den digitale vej. Der er nemlig flere fordele at hente – også i måden at opfylde en overvejende del af Green Key-kriterierne.
”Vi vil gerne være med til at inspirere branchen og gå forrest i den grønne omstilling. Den digitale håndtering åbner op for inspiration og flere værktøjer til at kommunikere ud til gæsterne og give gæsterne valgmuligheder til service på stedet. Vores branche handler om mennesker og folks adfærd – både medarbejdere og gæster, og her ligger både udfordringen og nøglen til forandringen,” siger Kristian Nørgaard, politisk direktør hos HORESTA, der står bag Green Key-certificeringen, og fortsætter:
”Når vi får folk involveret til at forstå og tage del i vigtigheden af de grønne tiltag, så kommer vi længere hurtigere – og det er der brug for. Lige om lidt bliver det også et krav fra mange gæster, at de tydeligt kan se både miljøcertificeringer, men også hvad hoteller gør aktivt – ansvarlighed bliver en naturlig del af den forventede service og kommunikation i fremtiden.”
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Optimeet 2026 udvider med nye formater og spor
06-11-2025
-
Restaurantbranchen oplever vækst – men inflation dæmper effekten
06-11-2025
-
Core Hospitality runder 2.000 værelser med udvidelse i Esbjerg
06-11-2025
-
HORESTA inviterer til valgdebat om turisme og erhverv i København
06-11-2025
-
Airbnb-snyd fører til samråd: Minister varsler stramninger
06-11-2025
-
Fastfood løfter sig i kvalitet og tiltrækker flere gæster
06-11-2025
-
Digitale værktøjer vinder frem i restaurantbranchen
06-11-2025
-
Moxy Hotel åbner i Aarhus’ nye Sydhavnskvarter
06-11-2025
-
Henrik Specht takker af efter fire årtier i rejsebranchen
06-11-2025
-
Hæder til Danhostel Stevns for ekstraordinært værtskab
06-11-2025