Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Vækst, omstilling, lokal værdi og bæredygtighed.
Det er de fire vigtigste punkter i den nye fælles plan, Comeback Copenhagen 2023, som Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen står bag. Målet er at sætte en retning for hovedstadens turisme de kommende år, gøre turismen mere grøn og få væksten tilbage på sporet efter corona-krisen.
For mens turismen i store dele af landet er tilbage på niveauet inden corona, så har pandemien ramt hovedstadens turisme hårdere bl.a. på grund af den manglende flytrafik.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Danmark er et dejligt land at bo i, og det er så sandelig også et spændende sted at være turist. Vi har alt lige fra Vesterhavets brusende bølger til Bornholms klipper og de korngule marker. Og særligt vores hovedstad er en vigtig motor i turisme-kapløbet. Corona har været hård for dansk turisme, og særligt hoteller, turistattraktioner og restauranter i vores hovedstad kan stadig mærke efterdønningerne. Derfor er der brug for, at vi gør noget ekstra. Med den nye genopretningsplan intensiverer vi kræfterne, så vores turismevirksomheder både kommer tilbage på vækstsporet, men også bliver endnu grønnere og mere robuste i fremtiden. København skal være en af verdens bedste byer at besøge.”
Der er stor international interesse for København, og københavnernes livsstil og unikke brug af byrummet er blevet en attraktion i sig selv. Den interesse skal bruges til at få gang i turismen igen.
Der bliver sat 68 mio. kr. af i genopretningsplanen. De går bl.a. til:
- Omfattende ekstraordinær markedsføring af hovedstaden
- Styrket tiltrækning af events- og kongresser
- Forretnings- og udviklingsforløb for turismevirksomheder med fokus på bæredygtighed og innovation
- Udpegning af lokale turismeambassadører
- Fremme turisme på tværs af regionen
- Initiativer for at fremme en mere bæredygtig hovedstadsturisme
- Tiltrækning af arbejdskraft og nye kompetencer til turismeerhvervet i hovedstaden
- Styrke hovedstaden som international kulturdestination
Comeback Copenhagen 2023 er udarbejdet i tæt dialog med turismeerhvervet, som bakker op om planens ambitioner og initiativer.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
AI-voice overtager telefonen i restauranter og hoteller
14-12-2025
-
Madanmelder: Kæder dominerer men bidrager til mangfoldighed
14-12-2025
-
Turistovernatninger steg i oktober og hotellerne trak læsset
14-12-2025
-
Strandhotellet Blokhus bliver en del af Small Danish Hotels
14-12-2025
-
Hooked kæmper mod billigbølgen: “Vi er stadig en niche”
14-12-2025
-
Michelin-restaurant spreder julestemning til byens udsatte
14-12-2025