Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

”Det har været nogle meget hårde år for alle os i turistsektoren.” Sådan lyder den nedtrykte, om end måske ikke helt overraskende melding fra Jon Diderichsen, der er direktør for akvariet Den Blå Planet. Rejserestriktioner og nedlukninger af al kulturliv har i perioder de seneste to år gjort tilværelsen vanskelig for museer, forlystelser, hoteller og alt andet, der lever af turister, skriver Jyllands-Posten.

Den københavnske turistbranches nødråb er da også blevet hørt af politikerne. I marts i år gik Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen sammen om tiltaget Comeback Copenhagen 2023. En fælles plan, hvor der er afsæt 68 mio. kroner til at sætte skub i væksten – og samtidig gøre turismeerhvervet »endnu grønnere«. Planen handler særligt om en øget markedsføring af den danske hovedstad, og det falder i god jord hos Den Blå Planet.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at turistindustrien er langt sværere at få i gang, og den tager længere tid at genstarte end mange andre sektorer. Så vi ser det som en anerkendelse af, at det er vigtigt at lave en koordineret indsats for at prøve at genstarte den her sektor. Og man godt ved godt, at bliver et langt sejt træk,” siger Jon Diderichsen.

Læs hele historien her.

Dansk turisme er sårbar uden et kriseberedskab

Krisetænkning mangler i turismebranchen, advarer katastrofeforsker Rasmus Dahlberg. Han efterlyser konkrete beredskabsplaner, der kan beskytte både gæster, kulturarv og oplevelsesøkonomi, når uventede hændelser opstår.

Log ind