Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme melder sig nu klar til at udrulle en fælles dataplatform til hele landet. Det oplyser de to turismeaktører i en pressemeddelelse til Ritzau.
”Tanken er at gøre det nemt for aktører på tværs af branchen at samarbejde. Man skal kunne tilgå al mulig forskellig slags data inden for turisme, så man kan træffe bedre beslutninger,” fortæller chef for analyse og viden i VisitDenmark Jan Voetmann.
Det er langtfra alle aktører i branchen, der som store hotelkæder og attraktioner har analyseafdelinger, der sidder og kværner data hver dag.
Projektet hedder "Destination:Digital" og begyndte på Rømø for et par år siden. Siden blev det udrullet til hele Vestkysten. Med delingen af data kan en isbutik for eksempel koble køb i butikkerne med sammensætningen af beboere i områdets sommerhuse. Det kan også være data for, hvordan udlejningen i sommerhuse ser ud i bestemte perioder samt salgs- og besøgstal. Også trafik- og vejrmålinger samt data fra sociale medier kan komme i spil.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
AI-voice overtager telefonen i restauranter og hoteller
14-12-2025
-
Madanmelder: Kæder dominerer men bidrager til mangfoldighed
14-12-2025
-
Turistovernatninger steg i oktober og hotellerne trak læsset
14-12-2025
-
Strandhotellet Blokhus bliver en del af Small Danish Hotels
14-12-2025
-
Hooked kæmper mod billigbølgen: “Vi er stadig en niche”
14-12-2025
-
Michelin-restaurant spreder julestemning til byens udsatte
14-12-2025