Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Med Geranium som verdens bedste restaurant, Alchemist helt fremme på 18. pladsen og Jordnær som nr. 38 var offentliggørelsen af listen World’s 50 Best Restaurants også i år en dansk triumf. Igen markerede de danske kokke således, at Danmark er et land med restaurantoplevelser i absolut topklasse. Og det har stor betydning for turismen, viser en ny måling.

Toprestauranter og god mad har nemlig stigende betydning for turisterne, når de vælger feriedestination. Således siger hver fjerde tysker, at muligheden for at få madoplevelser i kategorien finere gastronomi har betydning ved deres valg af feriedestination. I 2019 var det kun 14 pct., der havde finere gastronomi som rejsemotiv.

”I dag vælger flere at gå efter gode madoplevelser i ferien, og de danske toprestauranter er med til at trække udlandets opmærksomhed mod Danmark. Også selvom man måske ikke planlægger at spise på en toprestaurant, har deres ry betydning for den generelle opfattelse af madoplevelserne i Danmark, og dermed er de med til at trække turister til”, siger direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark.

Også andre motiver indgår typisk i valget af destination, men madens betydning fremgår af en ny måling, hvor 5.400 tyskere, svenskere, nordmænd og hollændere er blevet spurgt, hvad der var vigtigt for dem, da de senest valgte feriedestination. Også i Rom, Milano, London og Paris er der blevet spurgt, og spørgsmålene dækker både betydningen af finere gastronomiske oplevelser og muligheden for at spise mere almindeligt på cafe og restaurant. Og der er en udvikling mod, at flere har et godt øje til gastronomi og madoplevelser generelt, sammenlignet med 2019.

Dansk turisme er sårbar uden et kriseberedskab

Krisetænkning mangler i turismebranchen, advarer katastrofeforsker Rasmus Dahlberg. Han efterlyser konkrete beredskabsplaner, der kan beskytte både gæster, kulturarv og oplevelsesøkonomi, når uventede hændelser opstår.

Log ind