Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

I fremtiden skal borgere i København have mulighed for at anmelde restaurationer og natklubber via en digital klageplatform, hvis deres aktiviteter forårsager for meget støj og affald.

Disse borgeranmeldelser kan få betydning for, om en restauration eller en natklub skal have udstedt en bevilling til for eksempel at servere alkohol.

Sådan lyder et forslag fra Nye Borgerlige i København, men at anmeldelser fra borgere kan indgå i spørgsmålet om bevillinger, gør HORESTA ”superbekymret”.

”Vi råber vagt i gevær, når borgeres anmeldelser pludselig skal ligge til grund for, om virksomheder skal have en bevilling eller ej. Vi frygter, at det kan ende ud i en platform, hvor borgere, der ønsker en lukning af nattelivet, kan lave en koordineret indsats, og at dette efterfølgende vil få konsekvenser for virksomhedernes bevillinger. Det er worst case scenario (et mareridtsscenario, red.) for os, og der skal vi bare slet ikke hen,” siger Annette Hyldebrandt, chef for turisme- og oplevelsesøkonomi i HORESTA.

HORESTA bakker op om forslaget om en digital klageplatform, der kan modtage klager på forskellige områder. Brancheorganisationen siger dog nej tak til Nye Borgerliges forslag om, at borgernes anmeldelser skal have en indflydelse på udstedelsen af bevillinger. Det kan ende med at blive »et beboervåben, som i sidste ende kan lukke virksomheder ned«.

Læs hele artiklen (kræver login)

Læs blog fra Annette Hyldebrandt om emnet

Log ind