Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Hvis du går i supermarkedet og håber at købe mere end tre flasker discount-madolie, bliver du afvist. I hvert fald hvis det er i en af Coop, Salling Group eller Rema 1000s butikker, skriver Berlingske.

”Vi har oplevet, at erhvervsdrivende – eksempelvis restauratører – har været ude og købe stort ind. Det har gjort, at der enten har været meget lidt eller ingen madolie til danskerne, når vi skulle have en liter til skabet derhjemme,” siger Jacob Krogsgaard Nielsen, kommunikationskonsulent i Salling Group.

Tine Skriver, der er fødevarechef i HORESTA, mener, at det er naturligt, at man efter to år med corona og virkningerne af krigen i Ukraine ser, hvor man kan få varerne billigst. Hendes overordnede budskab er dog, at restauratører ikke bør købe deres varer i supermarkedet.

”Mit budskab er, at det ikke er hensigtsmæssigt, at fødevarevirksomheder køber ind i detailvirksomheder. Sådan er distributionssystemet ikke sat op. Desuden giver det udfordringer med sporbarheden.”

Læs hele historien her.

Momsdebat blusser også op i nabolande

I Norge presser politikere på for at sænke momsen på fødevarer forud for valget. Store dagligvarekæder erklærer sig villige til at sænke priserne, hvis momslettelser bliver en realitet.

Log ind