Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Virksomheder i nattelivet kan uden omkostninger overtræde reglerne for markedsføring af alkohol.

Det fortæller Politiken, som også skriver, at de har kunnet påvise, at virksomheder, trods afgørelser i Alkoholreklamenævnet, har kunnet fortsætte en ulovlig markedsføring af alkohol, uden det har haft konsekvenser.

”Forbrugerombudsmanden kan træde ind, men sager ved domstolene tager typisk flere år. Systemet er ret tandløst og baseret på de erhvervsdrivendes velvilje”, siger professor i markedsføringsret Jan Trzaskowski fra Copenhagen Business School.

HORESTA påpeger dog, at Forbrugerombudsmanden kan skride ind med bøder over for ulovlig markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år.

»Vi ønsker aktivt at fortsætte den drøftelse om, hvordan branchen og samfundet sammen kan sikre en bedre alkoholkultur blandt unge, herunder også virksomhedernes rolle«, siger Kristian Nørgaard, der er politisk direktør i HORESTA.

Log ind