Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Når verden ikke længere er rød, grænserne er åbne og turister velkomne, skal København være på dupperne.

For det går ikke, hvis turister flokkes om Den Lille Havfrue eller Nyhavn. De skal spredes ud. Til troldejagt på Vestegnen eller køre mountainbike på Stevns. København skal være en coronasikker by og markedsføres som en.

Det er meldingen fra Socialdemokratiets spidskandidat til overborgmesterposten i København, Sophie Hæstorp Andersen, i Politiken.

Spidskandidaten efterlyser en langsigtet plan for at vække turismen i hovedstaden til live. Ifølge hende er ikke bare København, men hele Region Hovedstaden hårdest ramt, når det gælder erhvervsliv og tabte turismeindtægter som følge af pandemien.

Samtidig mener hun også, at byen er »den sværeste at genoprette«, fordi internationale turister er afgørende for at komme tilbage på sporet.

Dansk turisme er sårbar uden et kriseberedskab

Krisetænkning mangler i turismebranchen, advarer katastrofeforsker Rasmus Dahlberg. Han efterlyser konkrete beredskabsplaner, der kan beskytte både gæster, kulturarv og oplevelsesøkonomi, når uventede hændelser opstår.

Log ind