Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Indlæg i Børsen af Pernille Weiss (K), MEP, og Jens Zimmer Christensen, formand for HORESTA og formand for den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation HOTREC

Selvom en politisk aftale danner rammerne for, hvordan Danmark gradvis vil åbne grænserne for turister, så er turismesommeren ikke nødvendigvis reddet for det danske oplevelseserhverv, der har været så meget igennem siden krisens udbrud. For én ting er de danske visioner for turismesommeren, og noget andet er de planer, der lægges i landene omkring os, hvorfra mange af sommerens tilrejsende har bopæl.

Derfor kan den danske plan ikke stå alene, og det europæiske samarbejde skal igen vise sin værdi. Der er brug for aftaler på tværs af landegrænser, som vil bidrage til omsætning i turismeerhvervene og gøre de rejsende rige på oplevelser.

Der er blandt andet brug for, at vi når til enighed om, hvad der udgør en gyldig test. Usikkerhed kan være lammende, også for turisterhvervet, og derfor er de rejsende nødt til at være forsikret om, at deres dokumentation også er tilstrækkelig, når de står på tærsklen til at krydse en landegrænse. Det opnår vi kun, hvis variationen fra land til land fjernes, og en fælles enighed opnås.

Men fælles forståelse kræver mere dialog. Vi er et godt stykke inde i coronaens andet år, og der er næsten lige så mange versioner af teststrategier og udformning af grænsekontroller, som der er medlemslande i unionen. Vidensdelingen skal i højsædet, så vi sammen kan komme ud af krisen.

Vi mener, at Danmark bør bruge den app, som er udviklet fra europæisk side, der kan gå hånd i hånd med kontinentets coronapas. Her kan turister se det enkelte lands retningslinjer, så man som rejsende kan få tydelig information om, hvilke regler der gælder lige nu. Både når man er i landet, men også hvilke forudsætninger der er for at få adgang dertil som turist.

Før vi ved af det, lyder startskuddet til skolernes sommerferie, og det er ikke et sekund for sent at udtænke smarte løsninger på turismesommerens udfordringer. Det sidste vi har brug for er ulogiske og landsskadelige initiativer, som vi så sidste år med seksdagesreglen, som kostede både virksomheder livet og mange danske arbejdspladser. Sommeren skal for turismeerhvervet bruges til at genopbygge likviditeten, og indhente lidt af det tabte. Fra politisk side bør målet være at afhjælpe turisternes benspænd og gøre turismen på tværs af landegrænser så smidig som muligt.

Log ind