Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Take Offer ApS betaler nu en bøde på 65.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. Forbrugerombudsmanden politianmeldte dealsitet i juli 2020.

På takeoffer.dk markedsførte dealsitet en række hotel- og kroophold til en pris på fx ”998 kroner - 2 personer” eller ”Fra 1.248 – 2 personer”. Dealsitet oplyste imidlertid ikke tydeligt om, at der kom diverse tillæg oven i prisen som for eksempel miljøtillæg, sæsontillæg og weekendtillæg. På oversigten over hotel- og kroophold fremgik tillæggene slet ikke, og på undersiden for de enkelte ophold fremgik oplysningerne om tillæg med mindre skrift, der ikke stod i tilknytning til prisen for opholdet.

Nogle af opholdene kunne man slet ikke få til den annoncerede pris, fordi der kom et ”miljøtillæg” oven i prisen alle ugens dage. Et sådant tillæg skal indregnes i prisen for opholdet. Der kom også et sæsontillæg oven i prisen i for eksempel juni, juli og august, som skulle have været oplyst tydeligt.

Læs hele historien her.

Forbrugerombudsmanden: Disse restauranter kan afvise kontanter

Forbrugerombudsmanden har afgjort, hvilke krav der skal opfyldes, for at en restaurant kan undlade at modtage kontanter. Afgørelsen har særlig betydning for restauranter med selvbetjeningskiosker, hvor personalet ikke har kontakt med kunder i bestillings- og betalingsprocessen.

Pas på med miljømarkedsføring

For hotel- og restaurationsbranchen, der i stigende grad ønsker at signalere bæredygtighed, er det vigtigt at træde varsomt i miljømarkedsføringen. En sag med BMW viser, hvor dyrt og skadeligt det kan være at bruge vildledende udsagn om bæredygtighed.

Log ind