Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
I 1981 gav syv midtjyske krofædre hånd på at arbejde sammen om at tiltrække flere gæster og altid at sætte gæsten i centrum. Uden kroejerne dengang anede det, blev håndtrykket kimen til Danmarks største hotelkæde, og den 11. august fylder Small Danish Hotels 40 år.
I dag har kæden spredt sig ud over Fyn, Sjælland og øerne med mere end 4000 værelser fordelt på 63 trendy cityhoteller, eventyrlige slotte, historiske herregårde, badehoteller og klassiske kroer.
Hotelkæden, som i starten hed Dansk Kroferie, blev siden hen til Danske Kroer og hoteller for i 2014 at skifte til det mere internationalt klingende navn, Small Danish Hotels. Kæden tæller 63 mindst trestjernede gæstgiverier, og flere hoteller er på vej ind. Gæsterne fordeler sig med cirka 50 procent erhvervsrejsende og 50 procent feriegæster.
”Bonussen ved at stå sammen i en kæde viser sit værd i hårde tider. Vi har i stigende grad oplevet, at folk har købt ophold og gavekort under pandemien, så der var noget at se frem til. Det har betydet, at vi har kunnet skabe omsætning til vores medlemmer, og det tiltrækker nye hoteller, som vi glæder os til snart at præsentere”, afslutter Jørgen Christensen.
De fleste hoteller ligger tæt på skov, strand og golfbaner eller klods op ad shopping, kulturliv, attraktioner og storbycharme. Men det handler også om at knytte nære relationer og give sine gæster en individuel oplevelse, mener Jørgen Christensen.
”Der er rivende konkurrence i hotelmarkedet, og krisen har kun skærpet den. Vi er overbeviste om, at vi står stærkere end nogensinde, fordi vi dyrker vores dna, som er intimt, hjemligt og nærværende. Alle hoteller er personligt ejede og den diametrale modsætning til copy paste af 400 ens værelser. De midtjyske krofædre, som startede hotelkæden, havde fat i noget ægte. Det bærende er at have en tæt dialog med gæsterne og få dem til at føle sig velkomne. Et ærligt og varmt værtskab er det, der gør, at gæsterne kommer igen og besøger kædens andre hoteller”, siger Jørgen Christensen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet
23-11-2025
-
Madklubben til HORESTA Årsdag 2025: Digitalisering starter der, hvor gæsten ikke ser det
23-11-2025
-
Restaurant Insights 2025: Få ny viden og inspiration til restaurantdriften
23-11-2025
-
HORESTA: Regeringens satsning på erhvervsturismen er et stærkt signal
23-11-2025
PRESSEKLIP
-
Beskæftigelsen fortsatte med at stige i september
21-11-2025
-
Mødeturisme og grøn omstilling får millionløft af staten
21-11-2025
-
Nye kystprojekter får luft under vingerne
21-11-2025
-
HORESTA: Strategisk turismeløft er godt – men bør følges op af bedre konkurrencevilkår
21-11-2025
-
Øresundslinjen bliver nu mere batteridrevet
21-11-2025
-
Klima og turisme forenes i ny storattraktion i Roskilde
21-11-2025