Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Corona-krisen er blevet til en historisk stor krise for hovedstadens turisme, som er særlig hårdt ramt. Tabet af omsætning tælles i milliarder; alene for Københavns Kommune udgør den tabte omsætning fra internationale gæster 4,25 mia. kr. for periode marts – maj. Tælles de tabte internationale overnatninger i sæsonen juni – august med, kan der lægges et tab fra internationale gæster på 7 mia. kr. oven i.

Situationen fordrer et strategisk og langsigtet genopretningsarbejde, og Københavns borgerrepræsentation har derfor besluttet at nedsætte en strategisk taskforce for genopretning af hovedstadens turisme.

Formålet med taskforcen er at skabe et kvalificeret grundlag for beslutninger om tiltag, der bedst muligt kan understøtte genstart af turisme- og oplevelsesbranchen. Taskforcen skal give input til kommunalpolitikerne via Københavns Erhvervsråd i form af konkrete initiativer, samt komme med input til en flerårig handleplan for genopretning af hovedstadens turisme, som skal samle og styrke samarbejdet i branchen.

Deltagere i hovedstadens taskforce for genopretning af turismen er:

Medlemmer af Københavns Erhvervsråd:

Allan Agerholm, adm. dir., BC Hospitality Group

Anders Mørck, adm. dir. og medstifter GoBoat

Peter Krogsgaard, CCO., Københavns Lufthavne

Aktører fra Wonderful Copenhagens netværk:

Dan Hammer, adm. dir., Royal Arena

Mikkel Bogh, dir., Statens Museum for Kunst og formand for Københavns kulturklub

Pelle Øby Andersen, dir., FOOD organisation of Denmark

Michala Svane, salg- og marketingsdirektør, Tivoli

Dorte Krak, adm. dir., Arp Hansen Group

Henrik Ypkendanz, dir., Illums Bolighus

Svante Lindeburg, festivalleder, Golden Days

Log ind