Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Er parmaskinken i køledisken virkelig produceret i Italien? Og sørger virksomhederne for, at deres smileyrapporter er synlige for forbrugerne?
Fødevarestyrelsen har tidligere oplevet problemer med at nogle restauranter, engros- og detailbrancher lover forbrugerne mere, end de kan holde. Derfor gennemførte styrelsen tidligere i år 400 kontrolbesøg, der satte spot på vildledende markedsføring og offentliggørelse af smileyrapporter.
Stikprøvekontrollerne viste, at 96 pct. af de kontrollerede virksomheder overholdte reglerne for vildlede markedsføring. 95 pct. havde offentliggjort deres smileyrapport. Tallene var stort set de samme i 2016, da Fødevarestyrelsen gennemførte en lignende kampagne.
"Som forbruger skal man kunne stole på det, som står på varerne og restaurantens menukort. Derfor er jeg glad for, at størstedelen af de steder, som vi har set nærmere på, overholder reglerne. Kontrolbesøgene viser dog også, at der fortsat er behov for, at vi har fokus på området," siger souschef i Fødevarestyrelsen, Pernille Lundquist Madsen.
Hun henviser til, at Fødevarestyrelsen gav 65 indskærpelser. Ca. halvdelen af indskærpelserne blev givet, fordi virksomhederne uretmæssigt havde brugt beskyttende betegnelser som fx parmaskinke og parmesanost.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Finansloven for 2026 er indgået: Smal aftale mellem Regeringen og Konservative
23-10-2025
-
HORESTA præsenterer KV25-katalog om turisme
23-10-2025
-
Direktørskifte i nødlidende Jensens Foods
23-10-2025
-
Hotelbranchen strutter af optimisme på nordisk konference
23-10-2025
-
Scandic udvider i Aarhus med flere værelser og nyt udtryk
23-10-2025
-
Cabinn-stifter udvider i Fredensborg med opkøb af naboejendom
23-10-2025
-
Tilsynssag mod Stay starter debat om ulige konkurrence
23-10-2025
-
Fredet hotel i Ebeltoft kan blive ny filmefterskole
23-10-2025