Den fælleseuropæiske hotelklassifikation, Hotelstars Union, er i fuld gang med at forny klassifikationskriterierne.

De 17 medlemslande i HSU har netop holdt deres efterårsmøde i Krakow med deltagelse af tre mulige nye medlemslande, Frankrig, Italien og Polen, og her fyldte de nye kriterier meget på dagsorden.

På verdensplan er mere end 400.000 overnatningssteder klassificerede, hvoraf halvdelen ligger i Europa.

”Forudsætningen for at Europa kan fastholde sin markedsandele er, at vi formår at modernisere vores kriterier”, understregede den danske formand for HSU, Jens Zimmer Christensen. Han gennemgik de primære målsætninger for revideringen: At forenkle kriterierne og at skabe gennemskuelighed og fleksibilitet.

Stjernefejl kan give klækkelig kompensation

Ingen swimmingpool, mangelfuld morgenmad eller et tv, der ikke virker. Hvis hotellet ikke lever op til det, gæsten er blevet lovet, kan de være i deres gode ret til kompensation. Det kræver dog, at gæsten har styr på - og kan dokumentere - hvad hotellet havde stillet i udsigt, skriver Ritzau.

En halv “stjerne” kostede rejsearrangør 3.300 kroner

Der findes i nogle lande officielle klassifikationssystemer med hotelstjerner, mens hoteller og rejsearrangører benytter deres egne symbol- og stjerneklassifikationer i mange andre lande. Derfor kan det ofte være vanskeligt for forbrugerne på forhånd at vide, hvad der retteligt er betalt for, skriver Standby.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne