Fra efteråret 2025 bliver det obligatorisk for alle elever i 7., 8. og 9. klasse at deltage i erhvervspraktik.

For at hjælpe virksomheder med at imødekomme dette krav, har HORESTA i forbindelse med erhvervsuddannelsernes år udviklet materialer og guides, der gør det lettere at skabe meningsfulde og inspirerende praktikoplevelser. Dette er sket i samarbejde med flere organisationer.

Derudover opfordres virksomheder til at åbne deres døre for folkeskoleelever, primært i 7. og 8. klasse, gennem ordningen Åben Virksomhed. Det giver eleverne en førstehåndsoplevelse af hverdagen på en arbejdsplads, samtidig med at skolens fag kobles med virkeligheden.

"Erhvervspraktik og Åben Virksomhed giver virksomheder i vores branche en oplagt mulighed for at invitere unge indenfor og vække deres motivation og lyst til at blive en del af vores spændende og alsidige branche," siger Helena Kajinic, chefkonsulent hos HORESTA.

Mens praktikforløb giver den enkelte elev en mere dybdegående introduktion til branchen, kan Åben Virksomhed være en effektiv måde at give en hel klasse en lærerigt og spændende indblik i hverdagen i ens virksomhed.

Få fat i branchens fremtidige talenter
Flere skoler på tværs af landet viser større og større interesse for vores branche, og Hotel Nyborg Strand har allerede taget teten, og var dermed det første konferencehotel i landet som gennemførte pilotprojektet i restaurationsbranchen.

HORESTA håber, at disse to ordninger vil inspirere og hjælpe virksomheder med at sammensætte spændende praktikforløb, der gavner både elever og virksomheder.

"De unge er folkeskoleelever i 7. og 8. klasse, og mange kan derfor stadig være uafklarede med deres fremtidige uddannelsesvalg. De to ordninger er derfor en fantastisk mulighed for at introducere folkeskoleelever til flere job- og karrieremuligheder frem mod, at de skal vælge deres videre karrierevej. Vi håber derfor, at virksomhederne vil lade sig inspirere af vores nye materialer," afslutter Helena Kajinic.

HORESTA har lavet en side, hvor du kan læse mere om de to ovennævnte ordninger og desuden hente relevant materiale – herunder video, guides, praktikaftale, plan mm.

Læs mere her

Helena
Chefkonsulent - Uddannelse og kompentencer
Helena Kajinic

HORESTA tilslutter sig ny kampagne: Alkohol er for voksne

Den internationale spiritusproducent Diageo har lanceret kampagnen ”Hvem peger flaskehalsen på?”, der skal sætte fokus på unges alkoholkultur. HORESTA bakker op om kampagnen, der ønsker at starte en samtale om, hvordan vi får en bedre alkoholkultur blandt unge.

HORESTA: Sommeren gav stærk højsæson

Turismeåret tegner positivt med flere udenlandske gæster. Ifølge HORESTA er der dog behov for bedre rammevilkår og fokus på vejrmeldingers betydning.

Log ind