Erhvervs-, møde- og konferenceturisme spiller en afgørende rolle i at skabe vækst uden for skuldersæsonerne, og det er derfor en stor prioritet for HORESTA at udnytte potentialet. Derfor skal erhvervsturismen styrkes, så Danmark kan udnytte det potentiale, der ligger i at tiltrække flere erhvervsturister.
For at sikre, at Danmark bliver en endnu stærkere destination for erhvervsturisme, er der derfor behov for konkrete tiltag og ændringer.
Bedre rammevilkår for erhvervsturismen vil styrke Danmarks konkurrenceevne
Danmark er et af de dyreste lande at afholde møder og konferencer i, blandt andet på grund af Europas højeste moms og et højt skattetryk. En særlig udfordring er den nuværende særskat på erhvervsmæssig bespisning, som gør det dyrere for virksomheder at arrangere møder og konferencer i Danmark. Derfor bør der indføres fuld momsafløftning på bespisning.
I 2015 blev der indført fuld momsafløftning på hotelovernatninger, hvilket har styrket turismen. HORESTA foreslår en lignende løsning for restaurantbesøg, hvor en trappemodel sikrer en gradvis afskaffelse af særskatten. Dette vil forbedre Danmarks konkurrenceevne som konference- og mødedestination.
For at indfri potentialet har HORESTA disse konkrete forslag:
- Opdaterede finansieringsregler for international markedsføring Danmark har et ambitiøst mål om at øge turismeomsætningen til 200 mia. kr. i 2030. For at lykkes kræver det stærkere internationale markedsføringsindsatser. I dag er der krav om privat medfinansiering af internationale kampagner, hvilket begrænser mulighederne for at skabe effektfulde fremstød. HORESTA opfordrer til, at dette krav fjernes, så offentlige turismeaktører får bedre muligheder for at markedsføre Danmark globalt.
- Målrettet markedsføring af Danmarks styrkepositioner Danmark har unikke styrkepositioner inden for grøn omstilling, design, sundhed og teknologi. Vi bør målrette markedsføringen mod kongresser og konferencer, der matcher disse temaer. Samtidig er mobiliteten i Danmark en væsentlig fordel, og virksomheder kan nemt kombinere storbyoplevelser med naturskønne omgivelser. Ved at satse på værtskab, innovation og service på internationalt topniveau kan Danmark blive kendt for nytænkende konferenceoplevelser.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Med ministerbesøg i Bella Center fulgte nye midler til dansk mødeturisme
25-11-2025
-
Finalefeltet er sat: Seks kokke og tjenere klar til Årets Kok og Årets Tjener 2026
25-11-2025
-
Wolt afviser konkurrence som årsag til fjernet prisklausul
25-11-2025
-
Mette Ravn stopper som direktør for Himmerland: Afløser er fundet
25-11-2025
-
Stjernekokke skal sætte turbo på dansk madturisme
25-11-2025
-
Marienlyst Strandhotel kåret som Danmarks bedste konferencehotel – igen
25-11-2025
-
Hotel med 100 værelser på vej i Viborg
25-11-2025
-
Danske kæder løber med førertrøjen på Københavns fastfoodmarked
25-11-2025