Kunstig intelligens er så småt på vej ind i hotel- og restaurationsbranchen, men med små skridt.
En ny undersøgelse fra det schweiziske HES‑SO Valais-Wallis University har kortlagt AI-brugen i over 1.500 hoteller i Østrig, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien og Schweiz.
I undersøgelsen vurderer 68 pct. af hotellerne, at AI er relevant og især til gæstepersonalisering og marketing, men alligevel har kun 41 pct. gjort brug af AI-løsninger. Hele 43 pct. bruger slet ikke teknologien, mens 16 pct. er på vej til at komme i gang,
Mere avancerede teknologier som chatbots, robotter og ansigtsgenkendelse er endnu kun i brug hos en lille del.
Tvivl og teknisk kompleksitet spænder ben
De største barrierer er manglende viden, opstartsomkostninger og mangel på intern teknisk kunnen. Samtidig er mange hoteller usikre på, hvordan de skal integrere AI i eksisterende systemer og sikre datasikkerhed.
Men de hoteller, der er kommet i gang, melder om markante gevinster. 76 pct. oplever tidsbesparelser, 54 pct. ser forbedret kommunikation med gæsterne, og 51 pct. har opnået øget driftseffektivitet.
Læs også andre tidligere nyheder om AI i hotel- og turismebranchen her
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Dansk turismeidé vækker international interesse
26-08-2025
-
Millionløft skal styrke dansk gastronomi internationalt
26-08-2025
-
Restauranter venter vækst trods økonomisk usikkerhed
26-08-2025
-
København topper turismen med rekorder og luksushoteller
26-08-2025
-
Mødebranchen samles: Seks netværksdage på tværs af Danmark og Sverige
26-08-2025
-
Turistbranchen advarer mod ændring af skolernes sommerferie
26-08-2025
-
Københavnske hotelovernatninger drives af udenlandske gæster
26-08-2025
-
Femern-forsinkelse kan udskyde turismepotentiale
26-08-2025