Kunstig intelligens er så småt på vej ind i hotel- og restaurationsbranchen, men med små skridt.

En ny undersøgelse fra det schweiziske HES‑SO Valais-Wallis University har kortlagt AI-brugen i over 1.500 hoteller i Østrig, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien og Schweiz.

I undersøgelsen vurderer 68 pct. af hotellerne, at AI er relevant og især til gæstepersonalisering og marketing, men alligevel har kun 41 pct. gjort brug af AI-løsninger. Hele 43 pct. bruger slet ikke teknologien, mens 16 pct. er på vej til at komme i gang,

Mere avancerede teknologier som chatbots, robotter og ansigtsgenkendelse er endnu kun i brug hos en lille del.

Tvivl og teknisk kompleksitet spænder ben
De største barrierer er manglende viden, opstartsomkostninger og mangel på intern teknisk kunnen. Samtidig er mange hoteller usikre på, hvordan de skal integrere AI i eksisterende systemer og sikre datasikkerhed.

Men de hoteller, der er kommet i gang, melder om markante gevinster. 76 pct. oplever tidsbesparelser, 54 pct. ser forbedret kommunikation med gæsterne, og 51 pct. har opnået øget driftseffektivitet.

Er du nysgerrig på AI?

Læs hele rapporten her

Læs også andre tidligere nyheder om AI i hotel- og turismebranchen her

Presseklip: AI skaber nye muligheder for turismebranchen

Presseklip: AI-værktøj kan ændre rejse- og hoteloplevelser

Europa runder 300 nye hoteller i 2025

Engelske storbyer – særligt London – fører an, når det snart er en kendsgerning, at Europa har fået 300 nye hoteller med 37.500 værelser i det forgangne år. Væksten fortsætter de kommende år.

Log ind