Advarsler kan blive nødvendige, når en medarbejder ikke lever op til sine pligter – fx ved udeblivelser, regelbrud eller utilfredsstillende adfærd.
I denne artikel får du en lynguide til hvad du bør være opmærksom på, når du udfærdiger en advarsel. Husk, at en opsigelse ikke altid kræver en forudgående advarsel.
Hvad er en advarsel?
En advarsel giver medarbejderen klar besked om, hvad der skal ændres, og giver arbejdsgiver dokumentation, hvis ansættelsen senere skal ophøre.
Sådan udformes en god advarsel
En advarsel bør altid være skriftlig og indeholde:
- Præcis beskrivelse: Hvad er sket, hvornår og hvorfor er det et problem?
- Konsekvenser: Hvad sker der ved gentagelse (typisk opsigelse eller bortvisning)?
- Mulighed for forbedring: Hvad forventes ændret?
- Arbejdsgivers bidrag: Hvordan skaber arbejdsgiver rammer for, at arbejdet kan udføres tilfredsstillende (fx tydeligere forventninger, oplæring, tættere dialog). Dette er særligt vigtigt ved længere ansættelser.
Dokumentation
Dokumentation er vigtigt i forbindelse med advarsler fra dig som arbejdsgiver til arbejdstager.
"Som arbejdsgiver bør du sørge for sikre dig dokumentation for, at medarbejderen har modtaget advarslen. Det kan ske enten via skriftlig kvittering, eller ved at du kan bevise, at advarslen eksempelvis er sendt via mail til medarbejderen," siger Tobias Jensen, jurist hos HORESTA.
Når en advarsel er usaglig
En advarsel må ikke gives på baggrund af forhold, medarbejderen ikke har indflydelse på – fx graviditet, hudfarve og race. Her vil en advarsel være i strid med lovgivningen.
Tidsaspekt og antal
Der findes ingen faste regler for, hvor mange advarsler der kræves, før en opsigelse er saglig. Det afhænger af situationen, medarbejderens anciennitet og sagens karakter.
Denne artikel er af generel oplysende karakter og kan ikke erstatte konkret juridisk rådgivning. Kontakt gerne HORESTAs callcenter på telefon 35 24 80 40, hvis du står i en situation, hvor du skal udforme en advarsel eller er i tvivl om fremgangsmåden.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Restauranter ser positivt på resten af 2025
22-08-2025
-
Lynguide: Gode råd om at give advarsler
22-08-2025
-
Jan Fischer går på pension efter 27 år i HORESTA
22-08-2025
PRESSEKLIP
-
Tivoli Friheden lægger ambitiøs plan efter nye ejere
22-08-2025
-
Ny direktør med international erfaring på Ruths Hotel
22-08-2025
-
Dansk hotelmilliardær har ingen planer om at sælge livsværket
22-08-2025
-
Regeringen vil afskaffe afgifter på kaffe og chokolade
22-08-2025
-
Turistdestination indgår partnerskab med stjernerytter
22-08-2025
-
Tidligere USA-ambassadør taler ved HORESTA Årsdag 2025
22-08-2025
-
Wonderful Copenhagen: Der er styr på turismen i København
22-08-2025
-
Nyt digitalt kort skal fremme økologiske spisesteder
22-08-2025