Miljøstyrelsen har i samarbejde med HORESTA afsluttet et projekt, der kortlægger gæsters adfærd i forbindelse med bortskaffelse af affald i det offentlige rum og gæsteområder – med særligt fokus på plastikaffald.
Formålet har været at understøtte hotel- og restaurationsbranchen i deres arbejde med i højere grad at sortere til genanvendelse og reducere forbruget af engangsplastik emballage.
”Vi skal genanvende mere og smartere, og hvis vi skal i mål i vores erhverv, så er gæsterne fuldstændig afgørende. Derfor har dette projekt været vigtigt for HORESTA, og vi ser frem til, at konklusionerne bliver løftet videre i Miljøstyrelsens fremadrettede arbejde. Vores fokus er, at affaldssortering ikke bliver en belastning af driften ude i erhvervet, så det skal være nemt for både virksomheder og forbrugere,” siger Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA.
Projektet har fulgt forbrugeren og undersøgt deres adfærd i gæsteområder og offentlige rum. Flere HORESTA-medlemmer har bidraget i undersøgelsen samt afprøvningen, og det har genereret en masse viden om, hvorfor gæsterne ikke altid rammer den rigtige spand, når de står med fx take-away emballage i hånden.
Konkret har projektet identificeret en række barrierer for, at gæsterne sorterer affald korrekt. Og små ting kan gøre en forskel – for eksempel affaldsspandens udformning, men også tvivl om korrekt sortering hos forbrugeren spiller en afgørende rolle.
Projektet har primært fokuseret på engangsemballage af plastik og er udarbejdet som et led i at understøtte sektorsamarbejdet med hotel- og restaurationsbranchen som var nedsat i regi af Plastikhandlingsplanen.
HORESTA har været sekretariat for sektorsamarbejdet, og virksomheden Transition har været udførende på projektet.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Ny frist for kollektivt søgsmål mod Booking.com
30-07-2025
-
Turismetrends: Sådan rejser europæerne i 2025
30-07-2025
PRESSEKLIP
-
Bellagroup har udpeget ny direktør
30-07-2025
-
Fusion og rebranding præger resultat hos Core Hospitality
30-07-2025
-
Ny hotelchef skal styrke Copenhagen Plaza efter renovering
30-07-2025
-
Minister: Møns Klint kan tiltrække flere turister
30-07-2025
-
Green Key skaber øget interesse for Hotel Pejsegården
30-07-2025
-
TV2-serie vækker historisk interesse og løfter museum i Jelling
30-07-2025
-
Elever imponerer med sommerrestaurant på Severin
30-07-2025
-
Kraftigt regnvejr lukkede BonBon-Land i to dage
30-07-2025