Selvom digitale betalingsformer for længst har vundet frem, og mange danskere vælger kontanterne fra, så er det ikke en mulighed for blandt andet restauranter og hoteller.
Lovgivningen siger nemlig, at virksomhederne skal tage imod kontanter fra kunderne i tidsrummet fra kl. 6.00 til kl. 22.00. Enkelte forretninger kan dog lukke kassen allerede kl. 20.00, hvis det vurderes, at de har forhøjet risiko for tyveri.
Flemming Christophersen, indehaver og direktør af restauranterne Pincho Nation Danmark, mener, at tiden for længst er løbet fra de nuværende kontantregler. Pincho Nation er en gennemdigitaliseret restaurant, hvor gæsterne bestiller maden via en app. Flemming Christophersen så gerne, at betalingen også kunne foregå uden udveksling af kontanter.
”Det bør være helt op til den enkelte virksomhed, hvorvidt de ønsker at modtage kontanter eller ej. Det er utrolig omstændigt at håndtere kontanter i dag, og det påfører både branchen en stor udgift og en risiko for tyveri, som ikke findes, når betalingen klares digitalt,” siger restauratøren, der tilføjer, at denne model allerede findes i Sverige, hvor Pincho Nation også er repræsenteret.
Han bakkes op af erhvervsorganisationen HORESTA, der adskillige gange har rejst problematikken for Erhvervsministeriet. Det resulterede i 2019 i, at daværende erhvervsminister, Rasmus Jarlov, gik ind i sagen, da HORESTA kunne berette om et hotelmedlem, der havde oplevet tre røverier på en måned. Desværre består reglerne stadig til erhvervets store hovedpine.
”Gruppen af danskere der sværger til kontanter er utrolig lille, og det er jo ikke fordi, at de får udbetalt deres løn eller overførselsindkomst i pengesedler og mønter. Derfor bør man politisk tage et endeligt opgør med kontantreglen. Og så er det selvfølgelig klart, at virksomhederne potentielt afskærer sig muligheden for de gæster, som ikke har et kreditkort på lommen, men det må være virksomhedens valg. Hensynet til denne gruppe bør ikke veje tungere end for eksempel medarbejdernes sikkerhed,” siger Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef i HORESTA.
Kaare Friis Petersen fremhæver samtidig, at casen med Pincho Nation er et godt eksempel på, hvordan lovgivning bremser en innovativ branche, der ønsker at udvikle og gentænke erhvervet.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
AI-voice overtager telefonen i restauranter og hoteller
14-12-2025
-
Madanmelder: Kæder dominerer men bidrager til mangfoldighed
14-12-2025
-
Turistovernatninger steg i oktober og hotellerne trak læsset
14-12-2025
-
Strandhotellet Blokhus bliver en del af Small Danish Hotels
14-12-2025
-
Hooked kæmper mod billigbølgen: “Vi er stadig en niche”
14-12-2025
-
Michelin-restaurant spreder julestemning til byens udsatte
14-12-2025