Sommerferien er forbi, indbakken er måske fyldt, og opgaverne står i kø. For mange virksomheder er moms en af de opgaver, der skal klares inden længe.
For dig der enten indleverer momsindberetning kvartalsvist eller halvårligt er der frist om under en uge – tirsdag den 1. september.
Vent ikke til sidste øjeblik
Ifølge Skattestyrelsen har under halvdelen indberettet en uge før fristen. Det kan give problemer, hvis bilagene ikke er bogført, eller andre opgaver pludselig kræver opmærksomhed.
Indberetter man som virksomhed ikke moms til tiden, laver Skattestyrelsen en foreløbig fastsættelse af momsen, og virksomheden skal betale en afgift på 1.400 kr.
Har du brug for hjælp til indberetningen?
Fem gode råd til din momsindberetning
- Tjek dine fradrag: Der gælder forskellige regler, alt efter om et køb bruges i virksomheden, både privat og i virksomheden eller kun privat.
- Få hjælp til bogføringen: Driver du en personligt ejet virksomheder kan bruge Skattestyrelsens Bogføringsguide, hvis der er tvivl om bogføring og fradrag.
- Husk den delvise fradragsprocent: Har virksomheden både momsfri og momspligtig omsætning, skal den delvise fradragsprocent nu oplyses i momsindberetningen.
- Betal ikke for tidligt: På Skattekontoen gælder en 5-dages-regel. Momsbetalingen skal derfor ske tidligst fem dage før fristen. Du kan eksempelvis sætte betalingen til 1. september i netbanken eller bruge Leverandørservice.
- Indberet også ved nul aktivitet: Har virksomheden ikke haft momsaktivitet i perioden, skal der stadig indberettes. Her skal du blot indberette 0.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Roberta’s Society sætter rekord i Aarhus
06-10-2026
-
Crowne Plaza i København får nye ejere
06-10-2026
-
Turismens vækst bremser op
06-10-2026
-
Kurhotel Skodsborg blandt Europas 20 bedste spaer
06-10-2026
-
Folketingets åbning: Regeringen varsler kontrol med korttidsudlejning
06-10-2026
-
Fire branchefolk skal finde talenter til HORESTA Årsdag 2026
06-10-2026
-
HORESTA efterlyser kontrol med korttidsudlejning
06-10-2026
-
Fem forhold kan afgøre turistskattens skæbne
06-10-2026