Det er nu langt om længe faldet på plads, at virksomheder kan få den samme kompensation for tab af udenlandsk omsætning som følge af grænselukninger for perioden 9. juli til 31. august som for perioden 1. september og frem.
Et flertal på Christiansborg indgik aftalen helt tilbage i august, men trods pres fra blandt andre HORESTA har det taget lang tid at få udmøntet aftalen i en bekendtgørelse, fortæller Kristian Nørgaard, politisk chefkonsulent.
”Det har været en utrolig langstrakt proces, men vi har vedblivende kæmpet sagen, da det er af stor betydning for rigtig mange virksomheder. Resultatet er, at virksomheder nu ikke længere skal kunne dokumentere, at minimum 50 procent af omsætningen i 2019 kom fra udenlandske gæster for at få kompensation for perioden 9. juli til 31. august, ” siger Kristian Nørgaard.
Det glæder blandt andre Jan G. Larsen, direktør på Hotel Nyborg Strand.
”Vi har ikke kunnet opfylde kravet om fald i omsætningen på 50 pct. grundet udenlandske gæster og grænselukninger, så nu hvor det krav frafalder, er vejen pludselig banet for, at vi kan få kompensation for nogle af de konsekvenser coronapandemien havde for os i sommeren. Det er af kæmpe betydning at få denne økonomisk håndsrækning efter de store udfordringer, som vores erhverv har været igennem i 2020,” fortæller hoteldirektøren.
Har jeres virksomhed spørgsmål til dette, er I velkommen til at kontakte Kristian Nørgaard ([email protected]), politisk chefkonsulent i HORESTA.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025