Den nuværende kompensationsmodel indeholder meget store trin for, hvor meget støtte en virksomhed kan få i kompensation i forhold til nedgangen i omsætningen. Mange virksomheder vil som den nuværende hjælpepakke er sammensat tabe penge ved at præstere omsætning.
Eksempelvis kan en virksomhed tabe 30 pct. i kompensation, ved eksempelvis at præstere 21 pct. i omsætning frem for 20 pct. Bare 1 pct. ekstra omsætning kan derfor have store økonomiske konsekvenser. Det har de simpelthen ikke råd til.
Derfor har HORESTA lavet et udkast til, hvordan kompensationsmodellen for faste omkostninger ændres.
”Der er brug for en model, hvor virksomhederne har incitament til at skabe så meget omsætning som muligt, frem for at være i en situation, hvor det direkte koster penge at skabe omsætning. Det giver jo ingen mening,” siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA.
HORESTA foreslår således en model med intervaller af fem pct. (blå linje nedenfor) eller en lineær model (den orange linje), som de svenske myndigheder anvender.
”Med denne model motiveres virksomhederne, hvorimod den nuværende model tvinger virksomhederne til at tænke i, hvor meget omsætning der skal generes for at minimere tabet. For desværre vil det være få, der opnår 100 pct. af omsætningen fra før krisen. En stor del af kundegrundlaget er væk, da grænserne er lukkede, og udenlandske turister udgør op mod halvdelen af erhvervets omsætning i sommeren,” siger Katia K. Østergaard.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025