Den nuværende kompensationsmodel indeholder meget store trin for, hvor meget støtte en virksomhed kan få i kompensation i forhold til nedgangen i omsætningen. Mange virksomheder vil som den nuværende hjælpepakke er sammensat tabe penge ved at præstere omsætning.
Eksempelvis kan en virksomhed tabe 30 pct. i kompensation, ved eksempelvis at præstere 21 pct. i omsætning frem for 20 pct. Bare 1 pct. ekstra omsætning kan derfor have store økonomiske konsekvenser. Det har de simpelthen ikke råd til.
Derfor har HORESTA lavet et udkast til, hvordan kompensationsmodellen for faste omkostninger ændres.
”Der er brug for en model, hvor virksomhederne har incitament til at skabe så meget omsætning som muligt, frem for at være i en situation, hvor det direkte koster penge at skabe omsætning. Det giver jo ingen mening,” siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA.
HORESTA foreslår således en model med intervaller af fem pct. (blå linje nedenfor) eller en lineær model (den orange linje), som de svenske myndigheder anvender.
”Med denne model motiveres virksomhederne, hvorimod den nuværende model tvinger virksomhederne til at tænke i, hvor meget omsætning der skal generes for at minimere tabet. For desværre vil det være få, der opnår 100 pct. af omsætningen fra før krisen. En stor del af kundegrundlaget er væk, da grænserne er lukkede, og udenlandske turister udgør op mod halvdelen af erhvervets omsætning i sommeren,” siger Katia K. Østergaard.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA til TV2 Kosmopol: Turismen sætter gang i beskæftigelsen
01-07-2025
-
Når hedebølgen rammer…
01-07-2025
PRESSEKLIP
-
Tilmeldingen til Danish Travel Awards 2025 er åbnet
01-07-2025
-
Bakken klar med ny administrerende direktør
01-07-2025
-
Hotel Koldingfjord udvider
01-07-2025
-
Brøndums Hotel solgt til dansk hotelkoncern
01-07-2025
-
Legoland får rekordhøj omsætning
01-07-2025
-
Britisk medie har kåret de 10 smukkeste byer i Danmark
01-07-2025
-
Rox Resort har fundet sit personale
01-07-2025