Fødevarestyrelsen har konstateret, at virksomhederne ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges. Derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor igangsætter styrelsen en kampagne, som blandt andet omfatter restauranter og detail.
”Nogle gæster kan få alvorlige reaktioner som følge af allergier, og derfor er det vigtigt, at man har styr på allergener, når man driver fødevarevirksomhed,” siger Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA.
I kampagnen indgår kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer, også fra engros og importører.
Formålet er at:
- udbrede kendskabet til reglerne
- sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren og dermed sikre fødevaresikkerheden
- sikre god regelefterlevelse, samt
- følge op på tidligere allergenkampagner.
For yderligere information:

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Turismen er blandt landets store jobskabere
29-08-2025
-
Vestkyst på Sjælland skal gøres til turistmagnet
29-08-2025
-
Turismen overser milliardpotentiale i manglende tilgængelighed
29-08-2025
-
Moms på grønt møder opbakning – men lader vente på sig
29-08-2025
-
Bornholm satser på tyske turister i sensommeren
29-08-2025
-
Kokketalent fra Dragsholm Slot nomineret til talentpris
29-08-2025
-
Klimafolkemødet bliver Danmarks første svanemærkede event
29-08-2025
-
Hotel Troense kan blive ny højskole for kulturturister
29-08-2025