Fødevarestyrelsen har konstateret, at virksomhederne ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges. Derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor igangsætter styrelsen en kampagne, som blandt andet omfatter restauranter og detail.
”Nogle gæster kan få alvorlige reaktioner som følge af allergier, og derfor er det vigtigt, at man har styr på allergener, når man driver fødevarevirksomhed,” siger Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA.
I kampagnen indgår kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer, også fra engros og importører.
Formålet er at:
- udbrede kendskabet til reglerne
- sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren og dermed sikre fødevaresikkerheden
- sikre god regelefterlevelse, samt
- følge op på tidligere allergenkampagner.
For yderligere information:

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Pulje fra regeringen: 43 mio. kr. skal sætte skub i lokal turismeudvikling
16-09-2025
-
HORESTA ansætter Jeppe Møller-Herskind som ny direktør
16-09-2025
-
Rasmus Ankersen klar som oplægsholder på HORESTA Årsdag
16-09-2025
-
Amsterdam fordobler hotelmoms i kamp mod overturisme
16-09-2025
-
Fælles hovedkontor i Horsens skal styrke dansk hotelalliance
16-09-2025
-
Sølvmedaljer til dansk kok og tjener ved EuroSkills 2025
16-09-2025
-
Grand Hyatt løfter møde- og eventoplevelser med fokus på velvære og bæredygtighed
16-09-2025