Fødevarestyrelsen har konstateret, at virksomhederne ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges. Derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor igangsætter styrelsen en kampagne, som blandt andet omfatter restauranter og detail.
”Nogle gæster kan få alvorlige reaktioner som følge af allergier, og derfor er det vigtigt, at man har styr på allergener, når man driver fødevarevirksomhed,” siger Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA.
I kampagnen indgår kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer, også fra engros og importører.
Formålet er at:
- udbrede kendskabet til reglerne
- sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren og dermed sikre fødevaresikkerheden
- sikre god regelefterlevelse, samt
- følge op på tidligere allergenkampagner.
For yderligere information:
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025