Fødevarestyrelsen har konstateret, at virksomhederne ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges. Derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor igangsætter styrelsen en kampagne, som blandt andet omfatter restauranter og detail.
”Nogle gæster kan få alvorlige reaktioner som følge af allergier, og derfor er det vigtigt, at man har styr på allergener, når man driver fødevarevirksomhed,” siger Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA.
I kampagnen indgår kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer, også fra engros og importører.
Formålet er at:
- udbrede kendskabet til reglerne
- sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren og dermed sikre fødevaresikkerheden
- sikre god regelefterlevelse, samt
- følge op på tidligere allergenkampagner.
For yderligere information:

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025