Restaurant, diskotek, pizzeria, café eller kaffebar m.m. Mulighederne er mange, når danskerne opsøger restauranterhvervet for at få stillet sulten eller slukket tørsten.
HORESTA har analyseret danskernes udespisevaner, og tallene viser, at caféer er den mest populære kategori. I 2017 rundede danskerne 60 mio. cafébesøg.
”Caféerne er blevet mere udbredte herhjemme, og analysen viser, at væksten i antallet af besøg også er opadgående. Caféer kan imødekomme forskellige behov fra gæsterne i alle deres vågne timer, og vi ser mange virksomheder i kategorien med stærke koncepter til både morgenmad/brunch, frokost, kaffe, aftensmad og sågar de nattelivsgæster, der ønsker hyggelige og festlige rammer,” fortæller Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.
Selvom omsætningen og besøgstallet i restaurantbranchen generelt er i vækst, så er det ikke alle kategorier, der får del i fremgangen. To kategorier oplever fald i HORESTAs analyse, fortæller cheføkonomen.
”Både værtshuse og diskoteker oplever et fald i antallet af besøg. Det skyldes blandt andet, at der er kommet flere virksomhedstyper, der kæmper om de samme kunder. Foruden aftenåbne caféer er der for eksempel også vækst i antallet af besøg fra danskerne på vin- og cocktailbarer”, siger Jonas Kjær.
Læs mere om danskernes udespisevaner i analysen, som du kan købe her.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Subway åbner første restaurant i ny dansk storsatsning
18-09-2025
-
Venstre åben for udeservering på Rådhuspladsen
18-09-2025
-
Femernforbindelsen risikerer mindst et års forsinkelse
18-09-2025
-
HORESTA udvider direktion med juridisk direktør
18-09-2025
-
Marriott nærmer sig 250 mio. medlemmer i bonusprogram
18-09-2025
-
Schackenborg frasælger jord for at satse på turisme
18-09-2025
-
Trepartsaftale åbner for turismeudvikling i Sydfyn
18-09-2025
-
Museerne fortsætter rekordkurs – kulturturisme i vækst
18-09-2025
-
Bornholm lancerer chatagent for turister
18-09-2025