Datatilsynet har politianmeldt et taxaselskab og indstillet virksomheden til en bøde på 1,2 mio. kr. for en overtrædelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen.
Begrundelsen lyder, at virksomheden ikke har slettet kundernes oplysninger. Knap 9 mio. personhenførbare taxature er blevet gemt uden et sagligt formål, vurderer Datatilsynet. Det er første gang, Datatilsynet indstiller til en bøde efter reglerne i databeskyttelsesforordningen (også kendt som GDPR).
Fra HORESTAs erhvervsjuridiske chef Kaare Friis Petersen lyder det:
”Arbejder man med såkaldte personhenførbare oplysninger, så er man nødt til at have en politik for sletning af kundernes oplysninger, og den politik skal også udøves,” siger Kaare Friis Petersen.
Datatilsynet begrunder indstillingen til bøde på følgende måde:
”Når vi har valgt at indstille til en bøde i denne sag, skyldes det, at der er tale om meget store mængder personoplysninger, der er blevet gemt uden et sagligt formål. Ét af grundprincipperne på databeskyttelsesområdet er, at man kun må behandle oplysninger, man har brug for - og når man ikke har brug for dem længere, skal de slettes med det samme,” siger Datatilsynets direktør Cristina Angela Gulisano.
Har I spørgsmål til virksomhedens arbejde med databeskyttelse, er I velkomne til at kontakte HORESTA.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025