Datatilsynet har politianmeldt et taxaselskab og indstillet virksomheden til en bøde på 1,2 mio. kr. for en overtrædelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen.
Begrundelsen lyder, at virksomheden ikke har slettet kundernes oplysninger. Knap 9 mio. personhenførbare taxature er blevet gemt uden et sagligt formål, vurderer Datatilsynet. Det er første gang, Datatilsynet indstiller til en bøde efter reglerne i databeskyttelsesforordningen (også kendt som GDPR).
Fra HORESTAs erhvervsjuridiske chef Kaare Friis Petersen lyder det:
”Arbejder man med såkaldte personhenførbare oplysninger, så er man nødt til at have en politik for sletning af kundernes oplysninger, og den politik skal også udøves,” siger Kaare Friis Petersen.
Datatilsynet begrunder indstillingen til bøde på følgende måde:
”Når vi har valgt at indstille til en bøde i denne sag, skyldes det, at der er tale om meget store mængder personoplysninger, der er blevet gemt uden et sagligt formål. Ét af grundprincipperne på databeskyttelsesområdet er, at man kun må behandle oplysninger, man har brug for - og når man ikke har brug for dem længere, skal de slettes med det samme,” siger Datatilsynets direktør Cristina Angela Gulisano.
Har I spørgsmål til virksomhedens arbejde med databeskyttelse, er I velkomne til at kontakte HORESTA.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyt analyseværktøj skal tiltrække flere kulturturister til Danmark
05-09-2025
-
Royal Run kan booste turismen i fire nye værtsbyer
05-09-2025
-
Debatindlæg: Butikker og restauranter lukker for tidligt på turistsæsonen
05-09-2025
-
Palads-biografen kan få hotel og panoramabar på toppen
05-09-2025
-
Too Good To Go træder ind på det asiatiske marked
05-09-2025
-
HORESTA: Loft for korttidsudlejning bør halveres
05-09-2025
-
Danhostel søger ny direktør med fokus på brand og vækst
05-09-2025
-
Forskere advarer mod kystbyggeri: Planlovslempelser kan skade turismen
05-09-2025