I fremtiden er der meget der tyder på, at det er robotter, der vil være dem der styrer vores spisevaner. Baristarobotten vil lave dig en flat white eller espresso, robotkokken vil spinde en perfekt pizza og de selvkørende biler/tjenester vil bringe maden ud til dig.
I San Francisco er fremtiden her allerede. I burgerrestauranten Creator er det en robot, der laver maden til gæsterne. Den laver ca. 120 burgere i timen og prisen pr. burger ligger under gennemsnittet i området. Det kan lade sig gøre, da der ikke skal være plads til et stort køkken samt køkkenpersonale, hvilket frigiver ekstra kvadratmeter til gæster.
Burgerne er desuden friskere, end man skulle tro. Burgerbollerne bliver skåret på stedet, bøfferne krydres efter dine ønsker og så bliver kødet hakket lige før brug, for at bevare saft og kraft. Alle råvarer er i øvrigt på display i glasrør, både så man kan se råvarerne, men også for at kunne skære dem til perfektion.
Burgernes sammensætning kan personliggøres, som man har lyst til, helt ned til tykkelsen af sin tomatskive, hvordan bollen skal krydres, og præcis hvordan bøffen skal være stegt.
Creator vil gerne have, at folk ikke ser deres maskiner som robotter, men i stedet som fundament i en kreativ og social spiseoplevelse. Creator automatiserer de mindre sjove opgaver for at frigive medarbejdernes tid til de sociale og mere meningsgivende opgaver. Mere tid til at medarbejderne kan servicere og interagere med gæsterne, samt at rådgive dem i skabelsen af deres unikke og personlige burgersammensætning.
Niveauet er sat højt til de kommende servicerobotter. Dog er Creator robotten ikke til salg endnu, ligesom ejerne ikke pt giver mulighed for franchise.
Perspektivering / muligheder:
- Hvilke opgaver kan med fordel automatiseres for at frigive dine medarbejderes tid til noget mere værdiskabende og meningsfyldt?
- Hvor vil du helst møde en ‘robot’, og hvor vil du helst have den menneskelige interaktion?
Mere info/flere restaurant- og hotelservices med robotter:
https://misorobotics.com/flippy/
https://aethon.com/hospitality
Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025