Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Kaffe i koppen og en tur ned ad gaden. Men når kaffen er drukket, og koppen tom, ender papkruset så i en affaldsspand. Denne klimaskadelige model med tusindvis af kaffekopper dagligt til engangsbrug skal vi have lavet om på fra 2025, har EU allerede bestemt med det kommende emballagedirektiv. Det skriver Fødevarewatch.dk.
For kaffekæden Espresso House giver det god mening at tage et opgør med de nuværende kaffekopper og finde modeller for genbrugsløsninger, hvor kunderne betaler pant for koppen og får pengene igen.
Selskabet har indgået aftale med returselskabet Tomra og Aarhus Kommune om at finde en model for en returneringsordning med pantmaskiner, hvorefter kopperne kan blive sendt retur i rengjort tilstand. Men afgørende, for at der kommer det nødvendige skub i tingene, er ifølge adm. direktør Mads Holmgaard fra Espresso House Denmark, at alle aktører kommer med på vognen.
Han understreger også, at man som en af Nordens største kaffekæder skal være med til at gå forrest, for engangsemballage fylder meget i hverdagens bybilleder rundt omkring.
Læs hele historien på fødevarewatch.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026