Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
De er blevet kaldt en bombe under det danske arbejdsmarked. Nu er de en realitet.
Fra juli er det et lovkrav, at arbejdsgiverne holder styr på, hvor meget deres ansatte arbejder. Derfor skal du formentlig fra sommer vænne dig til at notere alle dine arbejdstimer ned. Det skriver Finans.dk.
Det står klart, efter Folketinget tirsdag har vedtaget en ny lov med omfattende krav til tidsregistrering.
”De fleste, der har åbnet en avis inden for de sidste tre måneder har godt set, at det vækker vrede hos mange. Det bliver kaldt for bureaukratisk og ødelæggende for vores fleksibilitet. Men omvendt har vi også nogen, der godt kan se, at det også giver muligheden for at passe på lønmodtagerne og beskytte dem mod stress,” siger Mette Nørlem, der er cand.jur, ekspert i ansættelsesret og senior manager i Lessor, der leverer it-løsninger til tidsregistrering.
Virksomhederne skal bare opfylde to krav. Medarbejderne skal have adgang til at se, hvordan deres egne arbejdstimer er registreret. Derudover skal oplysningerne gemmes i mindst fem år.
Tirsdagens lov er konsekvensen af en EU-dom fra 2019, som stadfæstede, at europæiske virksomheder skal registrere al arbejdstid for deres medarbejdere. Det skal sikre, at både deres arbejdstid overholdes samt reglerne for hviletid. De indebærer retten til mindst 11 sammenhængende timer dagligt uden arbejde, et loft på 48 timer om ugen samt et ugentligt fridøgn.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Horesta advarer mod flere Airbnb-dage i Silkeborg
19-06-2026
-
Nyt hotel indgår i stor havneplan i Esbjerg
19-06-2026
-
Ny direktør på vej til Old Irish Pub
19-06-2026
-
To danske naturattraktioner nærmer sig verdensarv
19-06-2026
-
Madoplevelser trækker millioner af turister til Danmark
19-06-2026
-
Kendt hotel i Skagen reducerer underskuddet
19-06-2026
-
Ny sag om ulovlig kommunal støtte på Fanø
19-06-2026
-
Internationalt: Mikkeller åbner første bar i Mellemøsten
19-06-2026