Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
En af landets største cateringvirksomheder har gennem tre år fundet et besparelsespotentiale på op mod 6 mio. kr. årligt ved at begrænse sit madspild. Hos Jespers Torvekøkken var mantraet ellers længe, at frokostbuffeten stadig skulle bugne med et fuldt udvalg, når den sidste medarbejder hos virksomhedskunderne gik ned i kantinen for at spise, skriver Børsen.
Det har resulteret i, at cateringvirksomheden traditionelt har købt omtrent ét kilo mad hjem til hver af de over 5000 daglige kuverter, der i gennemsnit kun spiser 400 gram.
“Grundlæggende har vi jo vidst, at vi har sendt for meget mad ud af huset, men ellers havde vi stået med en masse utilfredse kunder. I 2016 begynder vi så at arbejde struktureret med FN’s Verdensmål for derigennem at bekæmpe madspild mere databaseret,” fortæller adm. direktør i Jespers Torvekøkken Ronny Saul, der over tre år har skåret samlet 700.000 kr. af råvareomkostningerne ved f.eks. at give kunderne muligheden for at vælge mindre skåle til salatbaren.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026