Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Svaneke Bryghus har i mange år arbejdet med bæredygtige tiltag. Senest slog man over til 100% økologi i 2018, og etablerede sin egen dåsekolonne i 2019. Siden årets begyndelse er al øl i Svaneke brygget CO2-neutralt, hvilket bryggeriet fik verificeret af Force Technology i januar. Nu er bryggeriet klar til at rulle det grønne budskab ud i markedet. Historien står på alle øletiketter, og markeres yderligere med en Game Changer Craft Beer, som understreger den grønne milepæl.
At brygge CO2-neutralt har i flere år stået højt på bryggeriets ønskeliste, og derfor har man løbende implementeret tiltag, der kan understøtte denne mission. I 2018 tog bryggeriet det første skridt ved at blive 100% økologisk, i 2019 andet skridt ved at introducere dåser med markant lavere miljøbelastning end engangsflasker og i 2020 droppede man oliefyret og skiftede til biogas frem for naturgas. Bryggeriet drives desuden af el fra vedvarende energikilder, hvoraf 35% kommer fra egne solceller, og de resterende 65% købes som grøn, certificeret vind- og solenergi. Det betyder, at bryggeriet ikke har udskilt CO2 på hverken varmeenergi eller elektricitet fra marts 2020.
Med udgangen af 2020 fik Svaneke Bryghus installeret et genvindingsanlæg til kuldioxid, som gør, at bryggeriet nu er i stand til at genanvende sin egen overskydende kuldioxid i tappeprocessen samt tappe og sælge det overskydende i kulsyreflasker til egne kunder med fadølsudskænkning på Bornholm og i Storkøbenhavn.
”Vores nye genvindingsanlæg er prikken over i’et og game changeren i rejsen mod at brygge CO2-neutralt. Vi er meget stolte af vores grønne fortælling, og er sikre på, at det vil blive et endnu vigtigere salgsparameter i fremtiden”, fortæller Steen Jespersen, direktør for Svaneke Bryghus, som også håber, at bryggerierne vil følge trop i den bæredygtige udvikling.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026