Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Omlægningen til mere økologi har fortsat masser af fart på i foodservice-segmentet, og ifølge helt nye tal fra Danmarks Statistik steg salget sidste år med 15 pct. til næsten 2,35 mia. kr., skriver FødevareWatch.dk.
De netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at økologiske varer udgjorde 10,9 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2018, og dermed ligger det lidt efter salget i detailhandlen, hvor andelen er på 12 pct. I 2017 udgjorde økosalget i foodservice 10,1 pct.
Hos Landbrug & Fødevarer vækker væksten glæde hos Mette Jasper Gammicchia, leder af handel, marked & ernæring.
"Udviklingen er virkelig positiv. Den viser, at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en særlig værdi. Og det er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd, men for alle landmænd, der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til alle de danske køkkener," siger hun.
Hun forventer en stigning i økologisalget til foodservice på mindst 15 pct. i 2019.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
AI-voice overtager telefonen i restauranter og hoteller
14-12-2025
-
Madanmelder: Kæder dominerer men bidrager til mangfoldighed
14-12-2025
-
Turistovernatninger steg i oktober og hotellerne trak læsset
14-12-2025
-
Strandhotellet Blokhus bliver en del af Small Danish Hotels
14-12-2025
-
Hooked kæmper mod billigbølgen: “Vi er stadig en niche”
14-12-2025
-
Michelin-restaurant spreder julestemning til byens udsatte
14-12-2025