Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Er parmaskinken i køledisken virkelig produceret i Italien? Og sørger virksomhederne for, at deres smileyrapporter er synlige for forbrugerne?
Fødevarestyrelsen har tidligere oplevet problemer med at nogle restauranter, engros- og detailbrancher lover forbrugerne mere, end de kan holde. Derfor gennemførte styrelsen tidligere i år 400 kontrolbesøg, der satte spot på vildledende markedsføring og offentliggørelse af smileyrapporter.
Stikprøvekontrollerne viste, at 96 pct. af de kontrollerede virksomheder overholdte reglerne for vildlede markedsføring. 95 pct. havde offentliggjort deres smileyrapport. Tallene var stort set de samme i 2016, da Fødevarestyrelsen gennemførte en lignende kampagne.
"Som forbruger skal man kunne stole på det, som står på varerne og restaurantens menukort. Derfor er jeg glad for, at størstedelen af de steder, som vi har set nærmere på, overholder reglerne. Kontrolbesøgene viser dog også, at der fortsat er behov for, at vi har fokus på området," siger souschef i Fødevarestyrelsen, Pernille Lundquist Madsen.
Hun henviser til, at Fødevarestyrelsen gav 65 indskærpelser. Ca. halvdelen af indskærpelserne blev givet, fordi virksomhederne uretmæssigt havde brugt beskyttende betegnelser som fx parmaskinke og parmesanost.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025