Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Er parmaskinken i køledisken virkelig produceret i Italien? Og sørger virksomhederne for, at deres smileyrapporter er synlige for forbrugerne?
Fødevarestyrelsen har tidligere oplevet problemer med at nogle restauranter, engros- og detailbrancher lover forbrugerne mere, end de kan holde. Derfor gennemførte styrelsen tidligere i år 400 kontrolbesøg, der satte spot på vildledende markedsføring og offentliggørelse af smileyrapporter.
Stikprøvekontrollerne viste, at 96 pct. af de kontrollerede virksomheder overholdte reglerne for vildlede markedsføring. 95 pct. havde offentliggjort deres smileyrapport. Tallene var stort set de samme i 2016, da Fødevarestyrelsen gennemførte en lignende kampagne.
"Som forbruger skal man kunne stole på det, som står på varerne og restaurantens menukort. Derfor er jeg glad for, at størstedelen af de steder, som vi har set nærmere på, overholder reglerne. Kontrolbesøgene viser dog også, at der fortsat er behov for, at vi har fokus på området," siger souschef i Fødevarestyrelsen, Pernille Lundquist Madsen.
Hun henviser til, at Fødevarestyrelsen gav 65 indskærpelser. Ca. halvdelen af indskærpelserne blev givet, fordi virksomhederne uretmæssigt havde brugt beskyttende betegnelser som fx parmaskinke og parmesanost.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Jysk restaurant ryddede bordet ved Årets Kok og Årets Tjener 2024
17-03-2024
-
Få 10.000 kroner til styrkelse af den mentale sundhed på jobbet
15-03-2024
-
Hoteller og restauranter får lov til at afvise 1000-kronesedler ved små køb
15-03-2024
-
Sebastian er klar til at repræsentere Danmark til Bocuse d’Or Europe
15-03-2024
PRESSEKLIP
-
Foodora tester levering med drone i Sverige
15-03-2024
-
Tivoli slog atter egen omsætningsrekord i 2023
15-03-2024
-
Hilton køber lille boutiquehotelkæde for milliardsum
15-03-2024
-
Zleep Hotels skal have endnu et europæisk hotel
17-03-2024
-
Restaurant Bouillon finder ny direktør
15-03-2024
-
Ny kæmpe forlystelse i Tivoli
15-03-2024
-
Ny campingform udfordrer klassisk campingkultur
17-03-2024