Er parmaskinken i køledisken virkelig produceret i Italien? Og sørger virksomhederne for, at deres smileyrapporter er synlige for forbrugerne?

Fødevarestyrelsen har tidligere oplevet problemer med at nogle restauranter, engros- og detailbrancher lover forbrugerne mere, end de kan holde. Derfor gennemførte styrelsen tidligere i år 400 kontrolbesøg, der satte spot på vildledende markedsføring og offentliggørelse af smileyrapporter.

Stikprøvekontrollerne viste, at 96 pct. af de kontrollerede virksomheder overholdte reglerne for vildlede markedsføring. 95 pct. havde offentliggjort deres smileyrapport. Tallene var stort set de samme i 2016, da Fødevarestyrelsen gennemførte en lignende kampagne.

"Som forbruger skal man kunne stole på det, som står på varerne og restaurantens menukort. Derfor er jeg glad for, at størstedelen af de steder, som vi har set nærmere på, overholder reglerne. Kontrolbesøgene viser dog også, at der fortsat er behov for, at vi har fokus på området," siger souschef i Fødevarestyrelsen, Pernille Lundquist Madsen.

Hun henviser til, at Fødevarestyrelsen gav 65 indskærpelser. Ca. halvdelen af indskærpelserne blev givet, fordi virksomhederne uretmæssigt havde brugt beskyttende betegnelser som fx parmaskinke og parmesanost.

Fødevarestyrelsen indfører nyt koncept for kontrol og vejledning

Fremover vil kontrolbesøg i restauranter være stikprøvebaseret basiskontrol, hvor udpegningen sker ved hjælp af en analysemodel udviklet af Fødevarestyrelsen. Analysemodellen tager udgangspunkt i kontrol- og registreringsdata om virksomheden, og opdeler fødevarevirksomhederne efter behov for kontrol. Hyppigheden mellem basiskontrolbesøg varierer fra virksomhed til virksomhed og fra år til år.

Burgerkæde om ”dansk” kød: Det var en fejl

Den tilsynsførende fra Fødevarekontrollen havde gang i kuglepennen, da kontrollen i begyndelsen af december var forbi det populære burgersted i København Den Originale Burgerrestaurant, skriver BT.

Tredjedelsregel: Sælger I til detail eller andre virksomheder?

Sælger din virksomhed smørrebrød til videresalg hos en købmand, leverer et køkken for eksempel lasagne til detailvirksomheder eller fast frokostordning til en virksomhed? Så risikerer I at blive omfattet af den såkaldte ’tredjedelsregel’, hvilket påkræver, at jeres videresalg bliver registreret hos Fødevarestyrelsen.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne