Mens den danske restaurantbranche og de store fastfoodkæder buldrer afsted og oplever en markant stigning i salget år efter år, ser de danske pizzeriaer derimod ud til at have tabt terræn i et voksende takeaway-marked. Sådan lyder det fra HORESTA i Børsen.

“Markedet vokser slet ikke i samme grad som hos restauranterne. Jeg tror, at hovedforklaringen på, at væksten har været så beskeden de seneste år, er, at fastfood fra dette segment er noget, som man i højere grad kan købe i kiosker, supermarkeder og servicestationer end tidligere,” siger cheføkonom Jonas Kjær, der henviser til, at en række nye tal, som HORESTA har trukket ud af Danmarks Statistik for Børsen, viser, at der er en markant forskel i væksten i de to brancher.

Eksempelvis er salget i restauranterne, hvor bl.a. også fastfoodkæden McDonald's hører under, vokset med over 45 pct. de seneste fem år, mens omsætningen hos pizzeriaer, grillbarer og isbarer, som hører under den samme kategori i statistikkerne, blot er vokset med 18 pct. fra 2013 til 2018.

Har du fået læst?

Svensk musik-restaurant har indtaget København

Nu er der åbnet en helt særlig svensk restaurant midt i København ved navn Perssons Mat & Musik, skriver MigOgKbh.dk.
Svenskeren bag hedder Peter Persson og er tidligere musical performer.

Stor sushikæde: Vi bliver tilbudt beløbskokke

Sushikæden Letz Sushi er flere gange blevet kontaktet af kinesiske kokke i Danmark, der vil gerne ansættes på beløbsordningen, skriver Fagbladet 3F. Men kæden betaler normalt en sushikok 26-27.000 kroner om måneden. Beløbsordningen kræver en løn på 35.582 kroner om måneden.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne