Danskerne spiser meget mere uden for hjemmet – også på farten. Det skaber store forandringer i dagligvarehandlen, hvor supermarkedskæder og andre derfor kæmper hårdt for at få en andel af det salg, skriver Finans.dk ifølge FødevareWatch.dk.

Der er nemlig høj, global vækst i det, som kaldes convenience, der omfatter bl.a. nemme madløsninger til farten. Samme tendens ses her i landet, hvor dagligvarehandlen taber omsætning til såkaldt udeservering – lige fra restauranter til takeaway og andre spisesteder.

Coop Danmarks bestyrelsesformand, Lasse Bolander, peger på, at hele dagligvaresektoren slås med lav indtjening. Derfor skal der arbejdes med nye tilbud til kunder, der skaber større værdi. Her spiller måltidsløsninger og convenience ifølge ham ind.

"Restauranterne og de nye koncepter inden for alt fra brød og chokolade til juice og kaffe har i høj grad skummet fløden under højkonjunkturerne, mens vores sektor har konkurreret videre på pris. Vi skal have meget mere mad, der er klar til at spise. Vi skal have mange flere varer af højere kvalitet på alle parametre," lyder det fra Lasse Bolander.

WebRight2Aarsdag19.jpg

GÅ IKKE GLIP AF:

HORESTA ÅRSDAG 2019

Torsdag, den 14. november
 
Tivoli Hotel & Congress Center
Copenhagen
  • Bæredygtighed – som forretningsmæssig agenda
  • Stor 'Community Pavilion' med spændende nyheder
  • De bedste key note speakers fra ind- og udland
  • Årets største brancheevent - netværk med kollegaer

Tag en dag ud til HORESTA Årsdag og deltag i
Creating SusDANEable Change’.

Dagrofa-topchef vil eksperimentere med sushikokke i supermarkedet

Fødevarekoncernen Dagrofa, der de seneste år har kæmpet med milliardunderskud, optrapper nu kampen om det stigende antal kunder, der køber nemme madløsninger i supermarkedet, skriver Børsen. Koncernen, der bl.a. ejer butikskæderne Meny, Min Købmand, Spar og Let-Køb, vil i begyndelsen af næste år forsøge sig med nye testkoncepter.

Coop vil tage det første skridt mod at erobre et voksende takeaway-marked

Efter et år med en stribe butikslukninger, kæmpetab fra en blødende Fakta-kæde og en større magtkamp mellem baglandet og ledelsen, der udspillede sig i al offentlighed, kommer Danmarks næststørste dagligvarekoncern, Coop Danmark, trods en turbulent periode ud af 2018 med et samlet overskud på 624 mio. kr. mod 412 mio. kr. året før.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne