Danskerne spiser meget mere uden for hjemmet – også på farten. Det skaber store forandringer i dagligvarehandlen, hvor supermarkedskæder og andre derfor kæmper hårdt for at få en andel af det salg, skriver Finans.dk ifølge FødevareWatch.dk.

Der er nemlig høj, global vækst i det, som kaldes convenience, der omfatter bl.a. nemme madløsninger til farten. Samme tendens ses her i landet, hvor dagligvarehandlen taber omsætning til såkaldt udeservering – lige fra restauranter til takeaway og andre spisesteder.

Coop Danmarks bestyrelsesformand, Lasse Bolander, peger på, at hele dagligvaresektoren slås med lav indtjening. Derfor skal der arbejdes med nye tilbud til kunder, der skaber større værdi. Her spiller måltidsløsninger og convenience ifølge ham ind.

"Restauranterne og de nye koncepter inden for alt fra brød og chokolade til juice og kaffe har i høj grad skummet fløden under højkonjunkturerne, mens vores sektor har konkurreret videre på pris. Vi skal have meget mere mad, der er klar til at spise. Vi skal have mange flere varer af højere kvalitet på alle parametre," lyder det fra Lasse Bolander.

Supermarkedskæde vil være byens restaurant

Superbrugsens chef, kædedirektør Jesper K. Andersen, er for tiden travlt optaget af, hvordan man i den 230 butikker store supermarkedskæde møder fremtidens forbrugere.

Markante investorer køber sig ind i nystartet måltidsklub

Vin-startuppet Winefamly har for øjeblikket god medvind på markedet for det abonnementsbårne drikkevaresalg. Medvinden fra vinhandlen håber grundlægger og direktør Thomas Pedersen på, at man også kan overføre til startuppet Rigtigmad.dk, der er det, man kan kalde en digital madklub med salg af kød, fisk, fjerkræ, specialiteter, færdige måltider og måltidskasser.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne