Fødevarestyrelsen sætter i foråret fokus på to områder, som de fører kontrolkampagner med, og det kan få konsekvenser for din virksomhed, hvis du ikke er opmærksom på den skærpede opmærksomhed.

Her får du et overblik og information om kampagnerne.

Januar - april: Hvordan linker virksomheder til findsmiley.dk

Fødevarestyrelsen har fokus på, at kontrolresultater ikke kun skal offentliggøres fysisk i på spisestedet, men også på hjemmesider og andre digitale platforme.

Fødevarestyrelsen vil kontrollere, om der er linket korrekt til Findsmiley.dk på virksomhedens egen hjemmeside, eller viser de seneste fire kontrolrapporter på egen hjemmeside.

Der vil også blive vejledt, om reglerne for offentliggørelse af kontrolresultater på andre digitale platforme end egen hjemmeside.

 Marts - juni: Brug og mærkning af fødevarekontaktmaterialer (FKM)

Kampagnen går ud på at kontrollere brugen af fødevarekontaktmaterialer (FKM) i bl.a. restauranter og andre professionelle køkkener.

Kontrollen vil tjekke, om virksomheden anvender et materiale, der ikke er bestemt til kontakt med fødevarer, eller hvis virksomheden anvender det forkert.

Fødevarevirksomheder skal indhente og følge nødvendige anvendelsesanvisninger for FKM. Det kan være i form af mærkning, brugsanvisning eller anden dokumentation

Fødevarestyrelsen vil også vejlede om korrekt anvendelse af FKM herunder om genbrug af emballager.

FKM er kun undersøgt til de anvendelser, som de er bestemt til. Det vil sige, at vi ikke kender risikoen ved andre anvendelser af materialet. Men vi ved, at eksempelvis høj temperatur kan øge afsmitningen af
uønsket kemi.

Læs mere om kontrolkampagner planlagt i 2024 her

Log ind