Hotelerhvervet og dets gæster er udset som mål af hackergrupper. Derfor bør virksomhederne være særligt opmærksomme.

Sådan lyder advarslen fra den fælleseuropæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC, hvor HORESTA repræsenterer Danmark.

HOTRECs udmelding kommer efter at både de franske og portugisiske hotelorganisationer har berettet om nye angreb mod deres medlemmer.

De to angreb i Frankrig er foregået efter følgende modeller:

Det første angreb kom via falske reservationer på Booking.com. Den falske kunde bruger først bookingportalens beskedfunktion til at opnå virksomhedens direkte mail. Herefter sender hackeren et link med mail – for eksempel med beskeden om hvorvidt linket viser den rigtige Google Maps-rute til hotellet. Linket indeholder virus (malware), som ikke registreres af alle antivirus-programmer. Herefter har hackerne adgang til alle passwords på computeren, hvilket giver dem nøglerne til virksomhedens brugeradgang til Booking.com med henblik på at stjæle kundernes data.

I den anden type angreb bruger hackerne virksomhedens Booking.com-adgang via et tidligere hackerangreb eller en anden sikkerhedsbrist. Herefter sender de kunder – via Booking.com-platformens beskedfunktion – en meddelelse til gæsterne om, at de skal bekræfte deres reservation i en besked med Booking.com-signatur og -layout. Når gæsterne trykker bekræft, vil de blive bedt om at indtaste kreditkortoplysninger. Hackerne kan også sende WhatsApp-beskeder, hvor de udgiver sig for at være hotelansatte, som beder deres kunder om at oplyse deres kreditkortinformation.

Den franske hotelorganisation har lavet følgende artikel med eksempler fra hackerangrebene (på fransk).

Log ind