De seneste tre dage har Fredericia været forvandlet til et unikt udstillingsvindue for landets erhvervsuddannelser. Her viste nogle af hotel- og restaurantbranchens dygtigste elever prøver på deres kunnen i håbet om at inspirere flere til at vælge håndværksfagene som karrierevej.

HORESTA og 3F var endnu engang arrangører på hotel- og restauranterhvervets konkurrencer, hvor der skulle findes vindere blandt kokke-, tjener-, receptionist- samt cater- og smørrebrødselever.

I kokkeelevernes konkurrence blev vinderen Magnus Lund Hansen, Kold College, Restaurant Værdsat. Han kæmpede sig først gennem den indledende runde, og i finalen lavede han blandt andet en hovedret med torsk og stenbiderrogn samt en dessert med æble og karamel.

Hos tjenereleverne kom vinderen Katja Holm Kjærsgaard Olsen fra Hotel- og Restaurantskolen i København, Dragsholm Slot. I finalen skulle hun blandt andet vise sine evner i discipliner som bordopdækning, champagneservering og flambering af ananas.

I receptionistelevernes konkurrence kunne Ida Bekker Poulsen, Hotel- og Restaurantskolen, The Square, lade sig hylde fra den store scene som vinder. Receptionisteleverne blev blandt andet vurderet ud fra en teoriprøve og i paratviden om fagets discipliner.

I den sidste af hotel- og restauranterhvervets elevkonkurrencer stod talenter fra smørrebrød- og cateruddannelsen. Her var Mathilde Kristensen, Aarhus tech, Food & co, den dygtigste på finaledagen, hvor hun blandt andet skulle lave kanapéer og nyfortolkninger af smørrebrød med flæskesteg, rødkål og surt.

HORESTAs uddannelses- og projektchef, Pia Svane, er imponeret over det høje niveau, og hun glæder sig på branchens vegne:

”Det er fantastisk at se faglighed på det her niveau blandt vores mange dygtige elever. Det lover godt for fremtiden, og forhåbentlig har de sidste dages konkurrencer inspireret flere til at søge vores erhvervsuddannelser og en karriere i branchen. Vi har i hvert fald oplevet kæmpe interesse for fagene, og det er blevet til mange gode snakke med de unge, som står overfor et uddannelsesvalg,” siger HORESTAs uddannelses- og projektchef.

Kokke:

1. Magnus Lund Hansen, Kold College, Restaurant Værdsat

2. Marcus Mihaly Szötz

3. Noah Michael Calloway Skibsholt

Tjener:

1. Katja Holm Kjærsgaard Olsen, Hotel- og Restaurantskolen i København, Dragsholm Slot

2. Emil Pandrup

3. Amalie Druekær Rasmussen

Receptionist:

1. Ida Bekker Poulsen, Hotel- og Restaurantskolen, The Square

2. Nicolai Christiensen

Særpriser gastronomer:

Bedste kreativitet

  • Har i henhold til den stillede opgave været i stand til at kreere den mest nyskabende og/eller kreative ret
  • Har demonstreret det bedste håndværk/den mest avancerede metode i køkkenet

Vinder blandt kokkene: Oskar Brink Svendsen (for sin dessert)

Vinder blandt smørrebrød/catering: Mathilde Kristensen

Bæredygtighed

  • Har anvendt råvarer og tilberedninger under hensyntagen til genanvendelse og med henblik på at undgå unødigt madspild

Vinder blandt kokkene: Clare Mathilde Nørgaard-Karlsson

Vinder blandt smørrebrød/catering: Mathilde Kristensen

Køkkenhygiejne

  • Er velsoigneret og har holdt partiet rent og ordentligt under konkurrencen
  • Har håndteret råvarer og tilberedninger på forsvarlig hygiejnisk vis

Vinder blandt kokkene: Magnus Lund Hansen

Vinder blandt smørrebrød/catering: Emma Kathrine Hjorth Sørensen

 

Særpriser tjenere:

Personlig fremtoning og serveringshygiejne

  • Har været ulasteligt klædt og velsoigneret og imødekommende
  • Har været i stand til at holde rent omkring stationerne, bordene

Vinder: Emil Pandrup

Godt værtskab og gæstekontakt

  • Har demonstreret stor viden om gastronomi og drikkevarer
  • Har været nærværende og autentisk og fået gæsterne til at føle sig godt tilpas
  • Har evnet at forudse gæsternes behov

Vinder: Oskar Mathiassen

 

Særpriser  receptionister:

Personlig fremtoning

  • Er ulasteligt klædt, velsoigneret og imødekommende
  • Er i stand til – med attitude, kropssprog og stemme – at underbygge det budskab der ønskes formidlet

Vinder: Petra Ingebrigtsen

Godt værtskab og gæstekontakt

  • Har været nærværende og autentisk og fået gæsterne til at føle sig godt tilpas. Har evnet at forudse gæsternes behov

Vinder: Petra Ingebrigtsen

Pia
Uddannelses- og projektchef
Pia Svane

Synlighed på nettet - Gør det selv-kursus

Kl. 09.00 - 16.00

Få flere direkte bookinger og nedbring udgifterne til kommissioner!

Nu kan I få hjælp til at tage kontrollen over virksomhedens markedsføring og styrke jeres synlighed på nettet. Målet med kurset er at drive flere bookinger til egen hjemmeside og spare på kommissionerne til bookingportalerne.

Log ind