Som virksomhed skal man være opmærksom på skiftet til vintertid, når man laver løn, så medarbejderne ikke bliver snydt for betalingen for den ekstra time, når for eksempel natportierer og andre får forlænget deres vagt.

Medarbejdere, der er på arbejde natten mellem den 29. og 30. oktober, har nemlig krav på løn for den time, som de arbejder ekstra denne nat.

Men for medarbejdere på hovedoverenskomsten mellem HORESTA Arbejdsgiver og 3F Privat Service, Hotel og Restauration er aflønningen lidt speciel. Den ekstra time skal nemlig lægges oveni de timer, som medarbejderen er garanteret i turnusperioden. Men som noget helt særligt skal der ikke betales overarbejde for den ekstra times arbejde – kun den sædvanlige løn for arbejde på dette tidspunkt.

Til gengæld skal medarbejderne stadig have løn for sine garanterede timer, når vi til foråret går fra vintertid til sommertid, selvom de her arbejder en time mindre.

Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, kan HORESTA-medlemmer kontakte HORESTA for nærmere rådgivning ved at ringe til HORESTAs juridiske callcenter på 35 24 80 40.

Forårets helligdage: Få styr på vagtplanen

Forårets helligdage kræver ekstra opmærksomhed på vagtplanlægningen, da reglerne afhænger af medarbejdernes ansættelsesvilkår. I denne artikel får du et overblik, så du kan planlægge bemandingen optimalt.

Kalder du det for depositum eller reservationsgebyr?

Vidste du, at et depositum skal tilbagebetales, hvis kunden afbestiller inden for fristen? Det gælder ikke, hvis du kalder det for et reservationsgebyr. I denne artikel bliver du klædt på til at navigere i de juridiske muligheder og opmærksomhedspunkter inden for depositum, reservations- og afbestillingsgebyr.

Log ind