Hvad gør du som kok, hvis strømmen pludselig går? Hvordan håndterer du en særlig gæstesituation eller en overraskende henvendelse som receptionist eller tjener?

Erhvervets professionelle møder et hav af denne type situationer hver eneste dag, hvor deres faglighed bliver sat på prøve, og hvor erfaring, overblik og håndværk må sættes i spil.

Og lige netop spil er omdrejningspunktet i det nyeste initiativ fra HORESTA og 3F’s projekt Hospitality Career. Her har man nemlig udviklet et spil, som er en digital brugeroplevelse målrettet elever i 7. klasse. Her bliver de unge blandt andet stillet over for nogle af de dilemmaer, som fagfolk kan møde i hverdagen som receptionist, tjener eller kok. Karrierespillet rummer også fortællingen om håndværket, service og mulighederne i branchen

Tanken er, at opgaverne i spiluniverset skal give et helt nyt og anderledes indblik i branchens uddannelser og arbejdsopgaver.

”Vi skal blive endnu bedre til at fortælle de unge om mulighederne i erhvervet. Og selvom både sociale medier, mund til mund, artikler og videoer kan have en enorm værdi, så er det her en ny måde for de unge at få branchens muligheder ind under huden. Forhåbentlig kan det være medvirkende til at spire interessen for branchen som karrierevej,” siger projektleder i Hospitality Career – Fra talent til faglært, Patrick Lykke Eilert.

Indledningsvis er der lavet aftaler med 20 folkeskoler, der skal afprøve spillet, og målet er, at det skal spilles yderligere på 80 skoleri både 2023 og 2024.

Intet Billede Mand 147X200
Projektleder
Patrick Lykke Eilert
headerImage

HOLD DIG OPDATERET

Start dagen med HORESTAs nyhedsbrev. Alle hverdage udsender vi rådgivning og relevante branchenyheder til din indbakke.

HORESTA: ”Sabatår er bestemt ikke spildte”

Når unge tager en pause fra skoleræset med et eller flere sabatår, så finder en del af dem vej til et job i turisme- og oplevelseserhvervet, mens de spekulerer over, hvilken uddannelsesretning de skal vælge. HORESTAs politiske direktør, Kristian Nørgaard, mener det er misforstået at kalde denne tid spildt, siger han til Radio 4.

Hotel har tre unge elever på en gang: "Camilla vil gerne have sit eget hotel i fremtiden"

Væggene på et hotel danner rammer om mange oplevelser og skæbner for virkelig mange mennesker - ikke kun på de mange værelser, hvor gæsterne tjekker ind på deres vej, men også blandt de mange mennesker, der gennem årene har deres arbejdshverdag på hotellet. Sådan er det også på Dronninglund Hotel, som tæller 70 værelser, skriver Nordjyske.

Send medarbejderne på efteruddannelse med tilskud

Med tilskud fra Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Kompetenceudviklingsfond samt VEU-godtgørelse har I mulighed for at få lønkompensation, når I sender med-arbejderne på efteruddannelse.

Log ind