Selvom recession, inflation og generel økonomisk usikkerhed har sat sine spor i bevidstheden hos forbrugerne, så er de ikke klar til at spare på de gode hoteloplevelser. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som gav erhvervet den bedste maj nogensinde.

Den positive fremgang i måneden til 1,7 mio. overnatninger er 159.500 flere end samme måned i 2019, hvilket samtidig betyder, at de fem første måneder af 2022 overgår starten på rekordåret i 2019 til trods for restriktioner og nedlukning i januar i år. Med til den positive historie hører, at de udenlandske overnatninger i maj blot lå 5,8 pct. under 2019.

Det glæder HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft, som tilføjer, at udviklingen er gået hurtigere end forventet.

”Ingen havde regnet med, at vi så kort tid efter de sidste restriktioner kunne tale om rekorder. Og samtidig har vi genvundet næsten alle de udenlandske overnatninger. Det er helt fantastisk, og meget tyder på, at det i hvert fald fortsætter i højsæsonen og sensommeren,” fortæller Jannick Nytoft.

Faktisk svarer 40 pct. af hotellerne i en ny måling fra Danmarks Statistik, at de forventer en positiv omsætningsudvikling de kommende tre måneder, mens blot 7 pct. tror det modsatte.

Han understreger dog, at virksomhederne kigger ind i en fremtid med mange ubekendte.

”Vi ved ikke, hvordan verdensøkonomien vil påvirke forbrugsvanerne på længere sigt, og samtidig kommer der en vinter, hvor det desværre må forventes, at vi igen skal snakke om corona. Vi håber på det kraftigste, at det bliver uden restriktioner for vores erhverv, men det er umuligt at spå om, hvordan udlandet vil håndtere den tredje vinter med pandemien, og hvordan det vil påvirke potentielle gæster herfra,” siger HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft.

Mange nye værelser

Historisk set har Region Hovedstadens hoteller været værter for flest udenlandske overnatninger, men her mangler der fortsat 6,9 pct. i maj sammenlignet med 2019. Til gengæld oplever disse hoteller en vækst på hele 28,0 pct. fra danskerne.

Med til historien hører dog, at der er åbnet flere end 5.000 hotelværelser alene i København under krisen, og derfor er belægningen i branchen fortsat under, hvad virksomhederne oplevede i 2019.

”Vi har oplevet et boom af hotelværelser under krisen, og det har selvfølgelig været svært for mange af disse virksomheder at slå dørene op i en krisetid. Kigger man fremad, giver det dog branchen et fantastisk fundament. Vi har forudsætningerne for at løfte turismen til et nyt niveau, men det kræver også, at man politisk ser på, hvordan produktet kan gøres mere konkurrencedygtigt. Prisniveauet i dansk turisme ligger 41 pct. højere end gennemsnittet for Europa, og det er en klods om benet i forhold til at indfri branchens fulde potentiale,” understreger Jannick Nytoft.

På tværs af alle overnatningsformer havde Danmark næsten 800.000 flere overnatninger end i 2019.

Flere campister – men færre campingvogne

I en årrække er antallet af campingvogne på de danske pladser faldet, mens antallet af campister har udviklet sig modsat. “Nutidens campist foretrækker en større grad af fleksibilitet,” lyder det.

Log ind