Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.
”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i maden. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.
Kontrolkampagnen slutter i september.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Flammen henter svensk landechef til ekspansion
12-06-2025
-
Milling Hotels løfter resultatet med tocifret millionbeløb
12-06-2025
-
Ny filmrabat skal styrke dansk turisme og hotelbranchen
12-06-2025
-
Hoteller på Fyn forbereder sig på stor golfturnering i 2026
12-06-2025
-
København vil være Nordens vinterhovedstad
12-06-2025
-
Turistskat og Airbnb i fokus hos HORESTA på Folkemødet
12-06-2025
-
Airbnb-udlejning uden kontrol bekymrer i København
12-06-2025