Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.
”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i maden. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.
Kontrolkampagnen slutter i september.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hoteller går sammen i stort søgsmål mod Booking.com
12-08-2025
-
Aarhus-lysbyggeri ramt af omfattende Airbnb-svindel
12-08-2025
-
Nyborg vil regulere autocampere ved stranden
12-08-2025
-
Lene Beier vært ved HORESTAs årsdag 2025
12-08-2025
-
Airbnb bør ikke være hoteldrift i forklædning
12-08-2025
-
Sticks’n’Sushi udvider med Skotland på kortet
12-08-2025
-
Will Smith sætter spot på aarhusiansk hotelsuite
12-08-2025
-
EU godkender milliardopkøb af Just Eat
12-08-2025
-
HORESTA forventer stramning af regler for Airbnb
12-08-2025
-
Digitalt hotel i Middelfart får travl start
12-08-2025