Af Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA

Den ene sublime restaurant efter den anden åbner dørene i Danmark i disse år til glæde for både herboende og besøgende. Vi er nærmest blevet forvent med at blive overdynget med Michelin-stjerner, Bocuse d’Or-hæder og anden gastronomisk anerkendelse af kokkene her i landet. Det har været medvirkende til, at erhvervet har vokset sig stort og stærkt.

Med Madens Folkemøde fredag og lørdag træder vi et skridt tilbage og leder efter løsningerne på nogle af de spørgsmål, som vi er nødt til at besvare, så denne opmærksomhed ikke forsvinder, og dansk gastronomi går i stå.

Vi er nemlig nødt til at finde ud af, hvordan vi sikrer en bæredygtig udvikling af maden, råvarerne og vores restauranterhverv, sikrer den nødvendige arbejdskraft og plejer de allerstørste talenter. Vi skal sikre, at vi holder styr på ressourcerne, og vi har en ansvarlig holdning til maden som ressource.

For erhvervets fremmarch og succes indtil nu har i høj grad været fordelt på få, stærke skuldre, og det kan vi ikke bero fremtidens succes på. Vi skal være bedre til at løfte i flok, mens vi bygger videre på disse ildsjæles arbejde.

Derfor skal Madens Folkemøde være et værksted for alle madinteresserede, og gennem samarbejde og dialog skal vi tænke i nye løsninger og yderligere bidrag til vores styrkepositioner.

Nu er rammerne skabt for dette laboratorium Engestofte Gods. I HORESTA glæder vi os til at bruge det nye folkemøde til det samme, som vi har gjort med det politiske folkemøde på Bornholm. Nemlig til at skabe stærkere relationer til både eksisterende og nye samarbejdspartner.  

Og det er der basis for. For fælles for alle i Maribo de kommende dage er en vilje til at ville løfte erhvervet endnu højere og en kærlighed til både gastronomi og håndværkerne, der tilbereder og lægger verdens bedste råvarer på tallerkenen.

Læs mere om Madens Folkemøde og HORESTAs arrangementer her.

For yderligere information kontakt:

Flere end 1.000 folkeskoleelever blev klogere på erhvervet

Mens gastronom-, tjener- og receptionistelever dystede i konkurrencekøkkenerne ved DM i Skills, havde HORESTA og 3Fs brandingkampagne, Hospitality Career, stillet op med både selfie-stand, spørgehjørne og brancheambassadører. Ambassadørerne stod klar til at dele deres passion for og viden om branchen med de mange folkeskoleelever, der slog vejen forbi Bella Center den 16.-18. januar.

Turismens Vækstråd: Bæredygtig turisme sker i fællesskab

Regeringen har høje ambitioner for den grønne omstilling i Danmark. I 2030 skal vi have nedbragt CO2-udledningen med 70 pct. Men hvordan får vi sikret en bæredygtig turismedagsorden, således at det bliver en fordel og ikke bliver en økonomisk byrde for det danske turisme- og oplevelseserhverv at bidrage til den grønne omstilling?

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne